Meer dan zestig jaar geleden ontmoetten meneer en mevrouw Reitsma – van der Kooi elkaar bij de kippenkraam op de Markt in Dokkum, dinsdag 14 september vierden zij hun zestigjarige trouwdag. In 1961 werd er getrouwd in het stadhuis van Dokkum -en na meerdere verhuizingen in binnen- en buitenland- wordt dit diamanten huwelijk aan de Dongeradyk gevierd. Hier kregen meneer en mevrouw Reitsma een bloemetje van wethouder Fedde Breeuwsma overhandigd.

Ontmoeting op de Markt
“Ik had eigenlijk liefdesverdriet”, vertelt mevrouw Reitsma van der Kooi over de eerste echte ontmoeting ruim zestig jaar geleden. “Mijn moeder -van de tassenwinkel Van der Kooi aan de Breedstraat- wilde me graag van het liefdesverdriet afhelpen en vertelde dat er steeds een jongeman langs de winkel liep en naar binnen keek. Ik ben er achteraan gelopen en bij de kippenkraam vroeg Harry of we niet eens een afspraakje konden maken. Hij heeft me van mijn liefdesverdriet afgeholpen!” Na tweeëneenhalf jaar verkering werd er in het stadhuis in Dokkum getrouwd.

Trouwdag in Dokkum met huwelijksnacht in Groningen
Meneer Reitsma weet nog heel gedetailleerd hoe die trouwdag er zestig jaar geleden uit zag: ” ‘s Morgens regende het tot een uur of twaalf en om twee uur trouwden we in het Stadhuis van Dokkum. Daarna hadden we om drie uur de kerkdienst in de gereformeerde kerk van Broeksterwoude, gevolgd door een receptie en etentje in het toenmalige Bolwerk in Dokkum. Daar haalde de taxi ons op en had ik geregeld dat we onze huwelijksnacht in Groningen zouden doorbrengen. Daar aangekomen bleek het hotel overboekt te zijn. Mijn vrouw wilde wel graag weer terug naar Dokkum, maar ik heb tegen de ober van het hotel gezegd: u regelt maar dat wij onze huwelijksnacht in Groningen doorbrengen. En zo belandden wij in een duur en chique ander hotel. De dag erna vertrokken we met de trein voor drie weken huwelijksreis naar Italië.”

Verhuizingen eindigen in Dokkum
De jaren erna woonde de familie Reitsma – van der Kooi samen met zoon en dochter op verschillende plekken in binnen- en buitenland. “Ik was kampioen op het lyceum. Ik denk dat niemand er zolang over heeft gedaan als ik”, grapt meneer Reitsma die vervolgens verkeersleider bij de luchtmacht werd. “Na mijn dienstplicht ben ik blijven hangen, het beviel van beide kanten wel. Ik werd regelmatig overgeplaatst en dus verhuisden we meerdere keren. Zo woonden we twee maal in Ermelo maar ook in Ramstein. Ten tijde van het vreselijke vliegtuigongeluk op de vliegbasis in 1988 woonden wij daar ook en waren we getuige van de ramp waar zeventig doden vielen.” Vervolgens verhuisde de familie naar de Woudhorne in Dokkum. In 2003 werd MS vastgesteld bij mevrouw Reitsma en kochten zij een appartement aan de Dongeradyk. “Mijn vrouw kan in haar rolstoel zo het dakterras oprijden waar we dan prachtig uitzicht hebben op de nieuwe fietsbrug”, vertelt meneer Reitsma over hun fijne woonplek.

Huwelijkstips
Afgelopen weekend werd het jubileum van meneer en mevrouw Reitsma met vrienden en familie gevierd in Stania State. Er werden mooie herinneringen gedeeld. “We hebben altijd prachtige vakanties gehad met onze naaste buren, de familie Nijenhuis. We zijn wel naar Griekenland, Spanje en Portugal geweest, geweldig!”, vertelt meneer Reitsma enthousiast. Op de vraag of het jubileumpaar nog tips heeft voor een lang huwelijk geven ze als antwoord: “Luisteren naar elkaar, rekening houden met elkaar en geduld hebben.”