Afgelopen woensdagmiddag 13 oktober 2021 werd het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) geopend in de bibliotheek te Dokkum. Dit informatiepunt werd feestelijk geopend door wethouder Fedde Breeuwsma en Paulien Schreuder, directeur van Bibliotheken Noord Fryslân. Ze deden dit door een vlag in de top van de mast te hijsen. Het doel van het IDO is om burgers te ondersteunen bij het omgaan met de digitale overheid.

Hulp
Bij het IDO kun je terecht voor onder andere: huurtoeslag, AOW, werk, uitkering, belastingen, rijbewijs, zorg en toeslagen. De bibliotheekmedewerkers helpen zoeken naar de juiste informatie. Bij persoonsgebonden vragen wordt doorverwezen naar lokale partners, zoals sociaal raadslieden, welzijnsinstellingen, Humanitas, de Formulierenbrigade, vak- en ouderenbonden, cliëntenvertegenwoordigers MEE of cliëntenondersteuners van de gemeente en zorgkantoren. Ook kun je bij het informatiepunt terecht voor de CoronaCheck-app en voor het coronabewijs. Dit is tegenwoordig cruciaal voor sommige gelegenheden. Denk hierbij aan de restaurants en bioscopen.


Veel vragen
Uit de afgelopen weken is gebleken dat de behoefte er wel duidelijk is. ‘’Het aantal vragen aan de balie is veel groter dan voor de zomer. Deze gaan met name over de CoronaCheck-app. De medewerkers helpen de mensen op weg om zo goed mogelijk een oplossing te kunnen verzorgen. Soms is dit direct aan de balie op te lossen, maar soms is het een groter vraagstuk, dan verwijzen we door naar onze welzijnsorganisaties,’’ zegt Georgine Oele, leidinggevende bibliotheken. Het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) is het resultaat van de samenwerking tussen De Koninklijke Bibliotheek, welzijnsorganisaties en inmiddels dertien publieke dienstverleners, waaronder de Belastingdienst, CAK, CBR, CIZ, CJIB, DUO, SVB en UWV.