2016fietsbrug
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dongeradeel blijft bij de oorspronkelijke locatie aan de Dongeradyk om een beweegbare fietsbrug over het Dokkumer Grootdiep te realiseren. Dat maakt de gemeente Dongeradeel via een persbericht bekend. Het besluit werd vorige week dinsdag door het college genomen, maar wordt nu pas naar buiten gebracht. De gemeente wilde eerst de betrokkenen over het besluit informeren. De direct omwonenden zijn tegen het besluit, maar kunnen de wens van de gemeente niet keren. Uiterlijk in augustus 2017 moet de nieuwe brug gerealiseerd zijn. Deze wordt dan vanaf de Schreiersbrêge bediend.

Lang gekoesterde wens
Het aanleggen van de brug is een lang gekoesterde wens van de gemeente Dongeradeel. Het biedt namelijk de mogelijkheid om de ontbrekende schakel in het fietsnetwerk in Dokkum zoals in het Gemeentelijk Verkeer – en Vervoer Plan Dongeradeel uit 2011 op te lossen. De gemeente sloot in mei 2015 een deal met de provincie Fryslân over het aanleggen van de brug en andere verkeerstechnische oplossing na de aanleg van De Centrale As. De nieuwe fiets- voetgangersbrug over het Dokkumer Grootdiep wordt volgens de gemeente ook aangelegd om het knelpunt van verkeersveiligheid op de Schreiersbrug aan te pakken. Het fietsverbod over die brug blijft dan ook van kracht.

Stern geen optie
De bewoners aan de Hogedijken hadden de locatie aan de Stern naar voren gebracht, omdat ze overlast verwachten wanneer de brug bij de Dongeradyk wordt aangelegd. Het college wil de brug niet op die locatie hebben: “de zichtbaarheid van de oude zeedijk (de Harddraversdijk) en het open landschap moeten daar intact blijven”, schrijft de gemeente. De Harddraversdijk is een oude zeedijk van oorsprong die in de 12e eeuw werd aangelegd, toen Dokkum nog in open verbinding stond met de Lauwerszee en een belangrijke havenstad was. Andere locaties zijn niet onderzocht omdat de gemeente Dongeradeel hier geen grond heeft aan beide zijden van het Dokkumer Grootdiep of omdat deze locaties te dicht in de buurt komen van de bestaande bruggen over het Dokkumer Grootdiep.

Tegenstrijdig
Volgens de gemeente Dongeradeel kost de aanleg van een dergelijke brug kost relatief veel tijd vanwege de aanbesteding en voorbereidingen die door de aannemer moeten worden getroffen. De gemeente spreekt zichzelf in het persbericht tegen en verwacht dat de brug zowel in de eerste helft van 2017 als voor de bouwvak 2017 in gebruik kan worden genomen. Augustus 2017 werd eerder door ambtenaren ook als tijdstip genoemd en lijkt de meest realistische van de twee. Tot die tijd moeten fietsers van de gemeente om fietsen door de binnenstad van Dokkum, omdat fietsen over de Schreiersbrêge officieel verboden is. De handhaving op dat verbod ontbreekt en steeds meer fietsers en wandelaars maken ‘illegaal’ gebruik van de Schreiersbrêge.

Grijze brug
Het adviesbureau dat in opdracht van de gemeente met het ontwerp aan de slag ging spreekt van: “Een plank over het Dokkumer Grootdiep, waardoor het doorgaande karakter van waterloop en zeedijk zo min mogelijk wordt aangetast”. De brug heeft één balanspriem, dit geeft een stoer en robuust beeld dat past bij de maat en schaal van het landschap van het Dokkumer Grootdiep. Door alle stalen delen te voorzien van een antracietgrijze kleur  zal
de brug herkenbaar zijn en tevens een rustig maar stoer beeld genereren verwacht het bureau verder.

Lees ook:
Deal met provincie: fietsbrug over Grootdiep

Bijlagen:
Definitief beleidskader nieuwe brug
Landschappelijke en cultuurhistorische
jvt-v3-409611-161021-rap-keuze-bruglocatie-en-kruispunt-fietsbrug-dokkum-r2-0-automatisch-opgeslagen