Bouwvergunningen verlenen binnen één dag. Als het aan het CDA ligt, moet dat in de komende raadsperiode werkelijkheid worden. Dat zei CDA-lijsttrekker Esther Hanemaaijer tijdens een verkiezingsdebat maandagavond in de IJsherberg in Dokkum.

Veel mensen vragen vaak maar één keer in hun leven een bouwvergunning aan. Nog voordat de timmerman of elektricien over de vloer komt, heb je er al een hele klus opzitten. Wat moet ik doen ? Welke formulieren moet ik invullen ? En als de papierwinkel is ingeleverd, krijg je een ontvangstbevestiging en hoor je vervolgens niks. Na een tijdje gaan mensen bellen waardoor ambtenaren niet aan hun werk toekomen. Ontevreden klanten en ontevreden ambtenaren. Hanemaaijer: “het is toch raar dat burgers ontevreden zijn, terwijl ambtenaren juist keihard werken om de vergunning rond te krijgen. Ze worstelen zich soms wekenlang door regels, beleid en bureaucratie heen om een wens van de klant uitgevoerd te krijgen. En die klant maar denken dat er niks gebeurd. Dat is niet goed voor de klant en niet voor de ambtenaar die z’n best doet. Dat moet anders. In Rotterdam kunnen ze het ook, dus waarom niet in Dongeradeel”.

Het proces moet zo ingericht worden dat een vergunning uiteindelijk in één dag kan worden verleend. Maar dan moet het voor burgers wel glashelder zijn wat ze moeten indienen. En voor ambtenaren geldt dat niet de aanvraag centraal staat die met alle bijbehorende tekeningen langs allerlei afdelingen gaat, maar de klant. Of je zet alle ambtenaren om tafel die erover gaan of je regelt dat één ambtenaar alle aspecten kan beoordelen: bouwtechnisch, constructief, brandpreventief, welstand etc.

Het is een hele uitdaging, maar het kan zegt Hanemaaijer: “de bouwprocedures moeten sneller en simpeler. Zeker bij aanvragen voor eenvoudige bouwwerken zoals erfafscheidingen, dakkapellen, aanbouwen en kleine bijgebouwen is tijdswinst te halen voor inwoners, ondernemers en ambtenaren. Dat vraagt om een andere werkwijze en meer vertrouwen. Dus minder toetsing, toezicht en controle. Zo houden ambtenaren hun handen vrij om andere meer ingewikkelde zaken te beoordelen. En dat is tweemaal winst. Een betere dienstverlening en minder administratieve lasten”.