sionsberg3
De zorg is prima, de patiëntenaantallen nemen toe en voor steeds meer zorg kan men in Dokkum terecht. Toch zorgt De Friesland Zorgverzekeraar slechts anderhalf jaar na de doorstart en enkele maanden na de officiële opening voor veel onrust door het vijfjarige contract met het Dokkumer zorgcentrum te willen verbreken. Een ‘bestuurlijk verschil van inzicht’ zorgt er voor dat het geduld van De Friesland Zorgverzekeraar met de Sionsberg alweer op is. En hoewel de samenwerking tussen de huisartsen en specialisten en de samenwerking tussen de specialisten onderling uitstekend is, is de officiële lezing van de zorgverzekeraar dat het gebrek aan samenwerking reden is voor het mogelijk terugtrekken van de monopolist.

Geheime brief
Begin januari van dit jaar – nog voor de officiële opening – werd volgens De Friesland al duidelijk dat de samenwerking moeizaam verliep. In een persbericht zegt De Friesland: “Naast de moeizame samenwerking worden ook de in de vijfjarige overeenkomst tussen Sionsberg 2.0 en De Friesland gemaakte afspraken over het zorgaanbod niet goed nagekomen”, maar welke afspraken dat precies zijn kan de verzekeraar niet zeggen. Na maanden stilte, kwamen de bestuurders begin juni weer in beweging.  Er kwam een brief waarin De Friesland zijn zorgen heeft geuit bij de partijen van Sionsberg 2.0. Eind juni kwam er een brief waarin De Friesland naar eigen zeggen heeft gevraagd binnen een maand met concrete verbeterplannen te komen. Wat er in die brief staat is niet te controleren, de brief bevat volgens De Friesland bedrijfsgevoelige informatie en blijft daarom geheim.

Uitknijpen
De medewerkers en directie van de Sionsberg  betichten de zorgverzekeraar van een heel ander doel. “Het afdwingen van een contractaanpassing met als doel kostenreductie en als gevolg een verdere versobering van het zorgaanbod in Sionsberg”, zit achter de opmerkelijke actie van de zorgverzekeraar. Volgens de Friesland zijn er veel goede ontwikkelingen in Dokkum. Toch constateert De Friesland ook dat er vaak geen goede samenhang in de zorg is. “Het zorgconcept, dat in januari 2015 is ingekocht bij Sionsberg 2.0, is na anderhalf jaar hard werken nog niet wat het zou moeten zijn”, stelt de Friesland. Voorbeelden kan de verzekeraar niet noemen. “Naast de moeizame samenwerking worden ook de in de vijfjarige overeenkomst tussen Sionsberg 2.0 en De Friesland gemaakte afspraken over het zorgaanbod niet goed nagekomen”. Een toelichting van die zin uit het persbericht komtn niet verder dan ‘De deelnemende partijen hebben eind 2014 zelf een plan ingediend waarin ze met een geïntegreerd zorgconcept komen, zo hebben wij dat ook ingekocht.  Maar de zorg is niet geïntegreerd, de partijen werken niet samen’.

Spoedberaad
De Friesland gaat “met zorgpartijen in gesprek hoe het anderhalvelijnscentrum met poliklinische zorg alsnog vorm kan krijgen, rekening houdend met de huidige en toekomstige zorgvraag en de wensen van de bevolking zoals afgesproken op de Sionsbergdag in januari 2015.” De raad van bestuur heeft recentelijk in gesprekken het college van burgemeester en wethouders van Dongeradeel en actiegroep Red de Sionsberg op de hoogte gebracht van de ontwikkelingen in Dokkum en de zorgen die De Friesland heeft. Toch lijkt de situatie opnieuw te escaleren. Vanavond vindt in de Sionsberg een spoedberaad plaats van diverse partijen en belanghebbenden. Uit onderzoek blijkt dat een anderhalvelijnscentrum, aangevuld met poliklinische zorg, wel toekomstbestendig is. Ondanks een contract van vijf jaar, lijkt het zorgaanbod in Dokkum nog steeds vooral af te hangen van de houding van De Friesland zorgverzekeraar.