I N D O K K U M

k o m t e r a a n

Fietsbrug Grootdiep komt er: bezwaren ongegrond

Fietsbrug Grootdiep komt er: bezwaren ongegrond

De beweegbare fietsbrug over het Dokkumer Grootdiep is weer een stap dichterbij. Het advies van de bezwarencommissie is om de ingediende bezwaren tegen de brug ongegrond te verklaren en de verleende omgevingsvergunning in stand te houden. Het college van burgemeester en wethouders besluit in haar vergadering van 1 november of ze dat advies overneemt. Er werden vijf bezwaren tegen de realisatie van de brug ingediend, de commissie vond alleen de bezwaren van de Watersportvereniging Dokkum en de heer Folkertsma van belang. De overige bezwaarmakers woonden te ver van de brug of hadden geen naam en adresgegevens bij de bezwaren ingediend. Een nieuwe datum voor de aanleg van de brug is nog niet bekend.

De beweegbare fietsbrug over het Dokkumer Grootdiep is weer een stap dichterbij. Het advies van de bezwarencommissie is om de ingediende bezwaren tegen de brug ongegrond te verklaren en de verleende omgevingsvergunning in stand te houden. Het college van burgemeester en wethouders besluit in haar vergadering van 1 november of ze dat advies overneemt. Er werden vijf bezwaren tegen de realisatie van de brug ingediend, de commissie vond alleen de bezwaren van de Watersportvereniging Dokkum en de heer Folkertsma van belang. De overige bezwaarmakers woonden te ver van de brug of hadden geen naam en adresgegevens bij de bezwaren ingediend. Een nieuwe datum voor de aanleg van de brug is nog niet bekend. Vertraging Op 14 september hield de bezwaarcommissie van de gemeente aan hoorzitting over de kwestie. De start van de aanleg van de brug kon ook niet voor die tijd beginnen. Eerder sprak de gemeente erover dat uiterlijk in augustus 2017 de nieuwe brug gerealiseerd zou moeten zijn. De heer Folkertsma had de meeste bezwaren tegen de aanleg van de nieuwe brug. Hij vreesde voor zijn privacy, geluidsoverlast en vond dat er betere alternatieven voor de brug waren. Hij stelde dat het plan in strijd was met het bestemmingsplan is, dat er geen akoestisch onderzoek was gedaan en dat er door het college onvoldoende gemotiveerd werd waarom de brug er moet komen. De namens de Watersportvereniging Dokkum naar voren gebrachte argumenten gingen met name de doorvaarthoogte van de brug. Het college werd verzocht te onderzoeken of de brug een doorvaarthoogte kon krijgen van 3 meter. De commissie adviseert nu om de bezwaren ongegrond te verklaren. De commissie adviseert wel in om in te gaan op de afwegingen betreffende het afwijken van het bestemmingsplan ten behoeve van de bouwhoogte en op de gekozen doorvaarthoogte. Bezwaar ongegrond De commissie vindt het net als het college logisch dat de bouw van de brug voor de woonsituatie van de heer Folkertsma nadelig is. "Hij zal onmiskenbaar meer geluid en licht ervaren en zijn privacy zal mogelijk nadelig worden beïnvloed ten gevolge van de uitvoering van het plan", zegt de commissie. Toch is dat voor de bezwarencommissie geen geldige reden om de brug niet te bouwen. "Daarmee is echter nog niet gezegd dat er sprake is van een woonsituatie, die onevenredig in het gedrang komt, zodat de beperking die de planwetgever heeft opgelegd in de weg staat aan het verlenen van de omgevingsvergunning. Hiervan is naar het oordeel van de commissie geen sprake." De verslechtering van de woonsituatie van staat vast, maar het algemeen maatschappelijk belang bij de bouw van de brug ook. Dit is volgens de commissie ook voldoende onderbouwd, ook al vindt de heer Folkertsma van niet. Lang gekoesterde wens Het aanleggen van de brug is een lang gekoesterde wens van de gemeente Dongeradeel. Het biedt namelijk de mogelijkheid om de ontbrekende schakel in het fietsnetwerk in Dokkum zoals in het Gemeentelijk Verkeer – en Vervoer Plan Dongeradeel uit 2011 op te lossen. De gemeente sloot in mei 2015 een deal met de provincie Fryslân over het aanleggen van de brug en andere verkeerstechnische oplossing na de aanleg van De Centrale As. De nieuwe fiets- voetgangersbrug over het Dokkumer Grootdiep wordt volgens de gemeente ook aangelegd om het knelpunt van verkeersveiligheid op de Schreiersbrug aan te pakken. Het fietsverbod over die brug blijft dan ook van kracht totdat de nieuwe brug er is. Dat verbod stelt overigens weinig voor. Er wordt niet op gecontroleerd en veel fietsers negeren dagelijks de verbodsborden. Grijze brug Het adviesbureau dat in opdracht van de gemeente met het ontwerp aan de slag ging spreekt van: “Een plank over het Dokkumer Grootdiep, waardoor het doorgaande karakter van waterloop en zeedijk zo min mogelijk wordt aangetast”. De brug heeft één balanspriem, dit geeft een stoer en robuust beeld dat past bij de maat en schaal van het landschap van het Dokkumer Grootdiep. Door alle stalen delen te voorzien van een antracietgrijze kleur zal de brug herkenbaar zijn en tevens een rustig maar stoer beeld genereren verwacht het bureau verder. De nieuwe brug gaat 1,7 miljoen euro kosten blijkt uit de aanbesteding. De gemeente had 1,3 miljoen euro begroot. Lees ook: College: grijze fietsbrug bij Dongeradyk en niet bij Stern Deal met provincie: fietsbrug over Grootdiep Bijlage: advies september 2017 binnenplans fietsbrug zonder adressen

Redactie
Redactie

Dit bericht is afkomstig van de gehele redactie.