Kunstenares Daniëlle Boorsma van studio avantDAAN heeft samen met Martin van der Bij en Margriet Bijlstra van Allprint een wenskaart ontwikkeld waarvan de opbrengst naar het Ronald McDonald Huis van Utrecht gaat. Dat is niet ‘zo maar’ een goed doel. Een jaar geleden bracht Daniëlle daar samen met haar gezin een spannende periode door. “Het voelt goed dat we nu wat terug kunnen doen, nadat we daar zo fantastisch zijn opgevangen.”

Samenwerking lokale bedrijven
Afgelopen mei is Daniëlle samen met haar man Imco het bedrijf studio avantDAAN n gestart. Samen bedachten zij een concept om met de kunstwerken – die Daniëlle met pen en inkt maakt – de scheidslijn van kunst en commercie op te zoeken. Via een nauwkeurige zoektocht naar een drukker kwamen ze uit bij Allprint. “Ik wilde een lokale drukker die mijn ideeën zou begrijpen en aan een half woord genoeg heeft”, legt Daniëlle uit. Martin, samen met zijn zus Margriet eigenaar van Allprint, zegt over de samenwerking: “We hebben echt een klik met elkaar en versterken elkaar daardoor ook. De dingen die Imco en Danielle bedenken en doen, pakken ze heel professioneel op.” “Er zit hart en passie in hun werk en dat herkennen we en daar willen we graag wat mee doen. De match is heel goed!”, vult Margriet aan.


Achondroplasie – dwerggroei
“Bovendien hebben we veel raakvlakken met en respect voor Imco en Danielle. Zij zijn net als wij jonge ouders, en wat zij hebben meegemaakt is je grootste nachtmerrie”, zegt Margriet doelend op de heftige dagen in december vorig jaar. De jongste zoon van Imco en Daniëlle, Nathan, is geboren met achondroplasie, een skeletaandoening wat ook wel dwerggroei genoemd wordt. Vanwege zijn aangeboren afwijking wordt de ontwikkeling van Nathan nauwkeurig in de gaten gehouden door een team specialisten in het Wilhelmina Kinderziekenhuis Utrecht. Met name vanwege het probleem dat het achterhoofdsgat (in je nek, aan het einde van je wervelkolom) vaak vernauwd is bij kinderen met achondroplasie, is er een kans dat er neurologische klachten ontstaan door het afknellen van de zenuwbanen. “Ondanks dat we bij Nathan geen van de symptomen die daarbij horen zagen, zei een onderbuikgevoel – mijn moedergevoel – dat het niet goed zat bij mijn kleine mannetje…”, aldus Daniëlle.

Grote nachtmerrie
En dus drongen Imco en Daniëlle aan op een MRI-scan. Nathan was acht maanden oud toen het gezin ‘s morgens in alle vroegte vanuit Dokkum richting Utrecht voor die scan-afspraak vertrokken. Bij het parkeren in de parkeergarage ontdekten ze dat het niet goed ging met Nathan: “Hij was als een pop, ik voelde alleen gewicht. Hij was er, maar hij was zo ver weg. Lijkbleek, ik weet nu wat dat betekent. Ik riep alleen maar: ga niet dood!”, vertelt Daniëlle over dat afschuwelijke moment. Hun grootste angst werd waarheid, ze belandden in een ware nachtmerrie. “Zijn rare ademhaling, met lange pauzes ertussen. De meest verschrikkelijke dingen gaan door je hoofd! Maar ook: wow, wat een geluk dat we hier zijn! Hier, vlakbij ons deskundige team.”

Spannende uren
Enkele uren van stabiliseren en onderzoeken bij Nathan kropen voorbij. “Je vraagt je in de uren af: hoe lang was die afknelling al gaande? Hoeveel schade heeft Nathan al opgelopen? En zijn er ‘oplossingen’? Daar op de IC kwam alle spanning eruit en barste ik in tranen uit. ’s Avonds was duidelijk dat Nathan geopereerd moest worden: een spoedoperatie die tevens levensreddend moest zijn. De risico’s waren enorm groot, maar we hadden geen keus. De nacht voor de operatie realiseerden we ons in wat voor wondere wereld we ons bevonden: gister was er nog niks aan de hand en nu staat onze wereld op zijn kop!”, vertelt Daniëlle.

Tijdens de vijf uur durende operatie – waarbij een stukje bot uit de wervelkolom is gehaald om ruimte in de nek te maken – was het wachten, wachten en wachten. “We hebben wat gewandeld maar gingen ook beide even aan het werk. Een vreemd besef: maar de wereld ging gewoon door. We hadden het nodig ter afleiding, om de uren af te kunnen strepen”, zegt Daniëlle. Uiteindelijk kwam het verlossende telefoontje dat de operatie technisch geslaagd was en was het daarna afwachten hoe Nathan uit de narcose zou komen en zijn lijf het herstel op zou pakken. “Om die dagen af te wachten namen wij samen met onze oudste zoon Lucas, intrek in het aangrenzende Ronald McDonald Huis.”

Ronald McDonald Huis Utrecht
“Tuurlijk hadden we wel eens van een Ronald McDonald Huis gehoord, maar je snapt niet wat er écht gebeurt. Dat is ook lastig om aan anderen uit te leggen. Het ziet eruit als een huis, inclusief keuken, wasruimte, woonkamer etc. en je bent daar tussen allerlei andere families. Je vertelt elkaar over de reden dat je daar bent en de status van je kind. Je bent er voor elkaar en voert gesprekken, je kan ook even lekker ventileren: wat gebeurt er in ons leven?! Je voelt elkaar zó aan omdat je diezelfde gevoelens, angsten en frustraties herkent. Dat snapt de ‘buitenwereld’ toch heel vaak niet… Die week heeft een onuitwisbare indruk op ons gehad. Toen al voelden we: ooit willen wij iets terug doen.”

Herstel en nieuwe plannen
Nathan knapt na de operatie steeds beter op en mocht weer mee met Imco en Daniëlle naar Dokkum. “We hebben echt wel tijd nodig gehad om als gezin hiervan te herstellen”, geeft Daniëlle aan. “En toen kwam ook corona er nog bij. Dat bracht veel spanningen met zich mee, we voelden ons toch kwetsbaar met Nathan. Ook het thuiswerken van Imco en mij mét twee kleine kinderen om ons heen was pittig.” Imco motiveerde Daniëlle daarom, om weer te gaan tekenen: “Tekenen is toch mijn uitlaatklep.” Daniëlle maakte een eerste kaartenlijn, verkrijgbaar bij Koffiebar Knus in Dokkum en Aline Fashion in Burgum, en er ontstonden meer plannen.

Wenskaarten Keep families close
“Na acht jaar was de cirkel rond en komt alles van wat ik de afgelopen jaren na mijn afstuderen had gedaan, samen in studio avantDAAN. Tegelijkertijd ook een perfect moment om mijn klanten/volgers te laten meebewegen en iets maatschappelijks te kunnen doen. Daarom wilden wij ons inzetten om andere families bij elkaar te kunnen houden waarvan een kind ziek is: keep families close. We wilden met ons verhaal geen medelijden opwekken, maar het juist inzetten om iets positiefs mee te doen. We maken ons ook zorgen over wat er met de pandemie allemaal op onze maatschappij afkomt, we hebben elkaar zo nodig!”, vertelt Daniëlle. Zo ontstond het idee van de wenskaart, met een uitdrukbare kerstbal om op te hangen. “Tijdens deze uitzonderlijke feestdagen zullen we elkaar meer dan ooit – op afstand – nodig hebben en kaarten versturen.”

Alles kan bij Allprint
“Met de uitdrukbare kerstbal wordt de wenskaart opnieuw gebruikt en niet meteen weggelegd, dat principe vind ik mooi maar is een prijzig snijproces wat ook niet bij elke drukker kan”, legt Daniëlle uit. “Bij Allprint hebben we een digitale snijmachine waarbij we elke gewenste vorm kunnen uitsnijden en ook een prototype kunnen maken. Met die machine zijn wij dus heel flexibel, dat willen wij ook zijn om maatwerk te kunnen leveren aan onze klanten. We kunnen hier de meest gekke dingen maken en we produceren alles in eigen huis”, aldus Martin die samen met Margriet 500 wenskaarten voor deze actie produceerde en sponsort.

Aandacht voor Ronald McDonald Huis
“Ongelooflijk dat we al bijna op dit aantal zitten waardoor we sowieso een cheque van €1000 aan het Ronald McDonald Huis in Utrecht kunnen overhandigen. De aandacht voor de Ronald McDonald huizen vinden we ook heel belangrijk. De inzet van de vrijwilligers die de huizen draaiende houden is fantastisch. Wij roepen onze kopers van de wenskaart zeker op om online meer te gaan lezen over de Ronald McDonald Huizen”, licht Daniëlle toe. “Met Nathan gaat het goed! Hij ontwikkelt zich uitstekend en we bouwen al af naar een jaarlijkse controle in Utrecht. Nathan is qua lengte niet groot, maar dat compenseert hij in karakter en wilskracht. En Lucas is een ontzettend lieve broer en een heerlijk kind, we zijn enorm trots op ons gezin met twee fantastische zoons!”

De wenskaart #keepfamiliesclose van studio avantDAAN en Allprint zijn voor €2,50 per stuk (tot 3 december a.s.) te koop bij Bloemisterij Hogedijken en Aline Fashion of door een berichtje sturen naar studio avantDAAN. De opbrengst van de kaartverkoop is volledig voor het Ronald McDonald Huis Utrecht.