De Bonifatiuskapel ondergaat momenteel een betoverende transformatie voor ‘De Fury fan Dokkum’, ter voorbereiding van de try-out en première van volgende week. Wannes van der Veer en Klasiena Soepboer vormen het creatieve koppel achter het decorontwerp. Hun unieke talenten komen samen in dit project: Klasiena’s beeldende visie en Wannes’ technische expertise. Voor Klasiena heeft deze locatie een bijzondere betekenis, omdat haar moeder vlak bij de Bonifatiuskapel is opgegroeid: “Deze plek heeft altijd een magische betekenis voor mij gehad.” Nu draagt ze samen met Wannes bij aan de magie van deze bijzondere locatie.
Historisch, visueel en technisch meesterwerk
“Onze inspiratie komt rechtstreeks van deze magische locatie zelf. Locatietheater brengt met zich mee dat je op een unieke plek bent, die unieke plek moet aanwezig blijven en belicht worden. Zo volgen we met alles de vorm van de Kapel. Als je hier ‘gewoon’ een decor neerzet, kun je net zo goed in een theater gaan staan. Wij willen graag dat de locatie en het decor één zijn”, vult het enthousiaste koppel elkaar aan.
Het decorontwerp omvat drie hoofdelementen die Wannes en Klasiena uit het script haalden: water, een dijk, en een steiger. “Deze drie elementen zijn ook essentieel voor Dokkum en vormen samen een monumentaal beeld”, aldus de creatieve Klasiena. Wannes vult aan: “En een decor waarin de grote groep acteurs en dansers zich veilig rondom kan bewegen. Daarnaast voegt het werken met water altijd een bijzonder technisch element toe.” Voor rekwisieten struinen ze kringloopwinkels af, wat soms voelt als “jutten naar schatten”.
Halfopen locatietheater biedt opties en uitdagingen
De Bonifatiuskapel is een halfopen locatie, vandaar dat tijdens de voorbereiding verschillende onderdelen van het decor getest worden op de juiste kleuren en materialen die ook bestand moeten zijn tegen buitenomstandigheden. Wannes is ook verantwoordelijk voor het lichtontwerp, waarbij hij wederom speelt met de aanwezige elementen. “De inkomende schemer zorgt ervoor dat het licht steeds meer zichtbaar wordt gedurende de voorstelling. Dit helpt om een meer dramatisch effect te maken.” De locatie brengt ook extra uitdaging met zich mee: “Halfopen betekent ook dat de regen vrij spel heeft. Al het lichtmateriaal moet dus of waterdicht zijn, of wordt zo opgesteld dat het droog staat.”
Het lichtontwerp van Wannes wordt bepaald door de intentie en sfeer die de scène of de muziek met zich meebrengt. “Die vertaal ik dan naar een bepaalde kleur en sfeer. Wat ‘De Fury fan Dokkum’ bijzonder maakt: het grote aantal mensen van het koor, de dansgroep en de hoofdrolspelers. In combinatie met een wijds beeld zorgt dat ik goed moet sturen waar de bezoekers moeten kijken.”