I N D O K K U M

k o m t e r a a n

‘Het nieuwe normaal’ in Dokkum – De opticien

‘Het nieuwe normaal’ in Dokkum – De opticien

In de nieuwe rubriek ‘Het nieuwe normaal in Dokkum’ nemen we een kijkje bij ondernemingen, organisaties of locaties om te vragen hoe ze omgaan met ‘Het nieuwe normaal’. Of hoe bereid je je daarop voor? En wat is eigenlijk ‘Het nieuwe normaal’ in Dokkum? Deze editie is René van Slooten, Van Slooten Opticiens Dokkum, aan het woord.

In de nieuwe rubriek ‘Het nieuwe normaal in Dokkum’ nemen we een kijkje bij ondernemingen, organisaties of locaties om te vragen hoe ze omgaan met ‘Het nieuwe normaal’. Of hoe bereid je je daarop voor? En wat is eigenlijk ‘Het nieuwe normaal’ in Dokkum? Deze editie is René van Slooten, Van Slooten Opticiens Dokkum, aan het woord. Winkel openhouden Op zondag 15 maart maakte het kabinet de belangrijke maatregelen bekend in de aanpak rondom het coronavirus. Voor veel winkels betekende dat: de deuren sluiten. Vanuit de Nederlandse Unie van Optiekbedrijven werden protocollen opgesteld zodat de opticien zoveel mogelijk zijn werk kon blijven uitvoeren. Ondernemer René van Slooten besloot dan ook open te blijven met zijn optiekzaak aan de Koornmarkt. “De paniek brak overal uit. Ook onder de ondernemers hier in Dokkum. De veiligheid en gezondheid van klanten en ondernemers ging natuurlijk boven alles. Toch heb ik besloten de winkel niet dicht te doen. Ik voelde een enorme verantwoordelijkheid richting mijn klanten. We verkopen hier natuurlijk nieuwe brillen, maar we onderhouden óók heel veel brillen. We wilden beslist dat onze klanten hier konden blijven komen voor hun brilreparaties. De eerste weken kwamen er nauwelijks mensen in de winkel, vandaar dat we onze openingstijden wel aanpasten”, licht René over dat besluit toe. Contactberoep “Als opticien kom je dichtbij de mensen: het comfort van een bril is zo belangrijk. Daarom bekijk ik graag hoe de bril zit, ook achter de oren. Als je kaal bent, zoals ik, dan lukt me dat wel. Maar bij mensen met een bos haar, schuif ik toch het liefst even de haren opzij om de oren vrij te maken. Hoe kan ik de bril nog beter afpassen?”, een lastig dilemma volgens René. Om dit contactberoep toch uit te blijven voeren, wordt continu overleg gepleegd met de klant. “We vragen: moeten we even handschoenen aan doen? Een mondkapje op? Ons werk speelt zich toch dichtbij iemands hoofd af.” Overige maatregelen Naast een desinfectiepompje bij de ingang, “die heb ik aangeschaft voor een dunnere vloeistof op alcoholbasis, we kregen zulke vreselijke plakkerige handen van die dikke gel in de zeeppompjes”, de aangegeven looproute, de duidelijke stickers waarop de afstand van anderhalve meter aangegeven wordt, het maximaal-vijf-mensen-in-de-winkel-beleid en het grote “kuchscherm” bij de kassa is ook de ruimte voor de contactlenzencontrole aangepast conform de beleidsmaatregelen. “Er is een groot doorzichtig scherm waar ik achter zit, zodat ik toch naast de klant kan zitten. Er is ook een extra schermpje op de apparatuur wanneer ik iemands ogen moet controleren of opmeten. Alles in overleg met de klant! En daarna alles ontsmetten met veel doekjes. Continu en overal”, vertelt René. Ook worden de brillen die gepast worden, voor het terughangen op het rek door ons ontsmet. “In sommige winkels is een beleid van vijf brillen per klant passen, omdat je anders bezig blijft met schoonmaken. Ik probeer onze klanten toch vrij te laten hierin. Dan maar wat meer werk…” Veranderend koopgedrag Doorgaans kan René de omzetperiodes gedurende een jaar wel aardig voorspellen. Kan hij goed inschatten wanneer de drukke en rustige periodes zijn. “Daar was het afgelopen half jaar geen peil op te trekken, het was een vreemd jaar. We merkten wel dat de mensen makkelijker duurdere producten kochten. Van ons duurste brillenmerk hebben we meer dan ooit verkocht. De stap om een nieuwe bril te kopen leek wel kleiner. Het is niet zo dat mensen ineens ándere dingen kochten zoals computerbrillen.” Sociale opticiens Voorlopig ziet het er naar uit dat de geldende maatregelen het ‘Nieuwe normaal’ is, voor René en zijn team. “Je wil het allemaal goed en verstandig doen als ondernemer. En dat benauwd me ook wel eens: stel dat een van ons wél corona krijgt, wat voor gevolgen heeft dat allemaal. Daar ben je continu mee bezig ”, geeft René aan. “Dat gaat goed hoor, maar dit is niet het contact wat we willen met onze klanten. Het klantencontact maakt ons werk zo mooi, wij zijn sociale personen. Bij een gesprekje over hoe het gaat met de ogen, bril of lenzen vraag je toch vaak door. Zulke gesprekken hebben soms niks met optiek te maken en juist dan moet je heel erg alert blijven op de maatregelen. Je valt snel terug in oude patronen omdat je als persoon niet zo bent. We willen letterlijk en figuurlijk dichtbij de mensen staan. Maar voorlopig houden we ons aan de maatregelen!”

Redactie
Redactie

Dit bericht is afkomstig van de gehele redactie.