Burgemeester Johannes Kramer en wethouder Jouke Douwe de Vries namen woensdag op gepaste afstand een kijkje op verschillende scholen in onder andere Dokkum.
Op De Twine in Dokkum, een school voor speciaal basisonderwijs, wordt niet gekozen voor onderwijs op afstand via de computer. “Die manier van leren past niet zo goed bij onze leerlingen,” zegt adjunct-directeur Jolanda Visser. Het kopieerapparaat heeft daar dan ook overuren gedraaid om leerlingen opdrachten op papier mee te kunnen geven. Ook op De Twine zijn de lespakketten inmiddels aan de leerlingen verstrekt.

“Gezien onze kwetsbare doelgroep maken we ons wel zorgen,” geeft Visser aan. “Onze leerlingen hebben extra begeleiding en ondersteuning nodig. Een paar dagen lukt het thuis vaak nog wel, maar dit gaat weken duren en misschien nog wel langer. We moeten dus gaan bedenken hoe we daarmee om zullen gaan.” Kramer en De Vries gaven aan dat ze dit signaal mee zullen nemen naar het coördinatieteam op het gemeentehuis. Ook in het voortgezet onderwijs, op PRO Dokkum en het Dockingacollege in Dokkum, is vooralsnog alles onder controle. “Wij hoefden eigenlijk geen leerlingen op te vangen,” zegt bestuurder Geert van Lonkhuijzen van het Dockingacollege. “Alleen op de VAKschool meldde zich maandag één leerling waarvan de ouders in een cruciaal beroep werken.”


Bij PRO Dokkum meldden zich geen leerlingen. “Dat hadden we ook niet verwacht,” geeft directeur Broer van Kammen aan, “leerlingen van 12 jaar en ouder redden zich vaak zelf wel. Wat ons wel verraste, was dat veel leerlingen die op stage waren, bijna allemaal op stage zijn gebleven; voor zover dat kon.” De docenten van PRO Dokkum hebben bovendien zelf lespakketten bij de leerlingen thuis gebracht. Marjan van Raalten is nog maar drie weken aan de slag als interim-directeur op het Dockinga College, maar ze inmiddels is voortvarend bezig om alles te regelen rondom de examens. “Leerlingen mogen niet de dupe worden,” zo stelt ze. “We gaan er alles aan doen om alles in goede banen te leiden. De eerste praktijkexamens beginnen al in april, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het gaat lukken om alles te regelen.”

Als punt van zorg noemde Van Lonkhuijzen nog wel, dat mogelijk niet alle leerlingen de beschikking hebben over een ‘device’ (computer, laptop of tablet) om op afstand onderwijs te kunnen volgen. “En dat is wel van belang, zeker als de sluiting van de scholen langer gaat duren.” Kramer en De Vries zegden toe ook dit signaal mee te zullen nemen.