De beide ondernemersverenigingen in Dokkum: OVD en HenI, zijn wel voorstander van het plaatsen van een loopbrug in het nieuwe Harddraverspark. Dat laten de verenigingen per brief weten aan het college van B&W en de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân. “De voorgestelde ontwikkeling heeft in onze ogen alleen zin wanneer er voor het volledige plan, inclusief loopbrug wordt gegaan”, schrijven ze in hun brief.
Bolwerk reeds afgegraven
Het college en de raad worden er ook op gewezen dat het betreffende Oosterbolwerk rond 1870 al werd afgegraven. Met de grond van het Bolwerk werd de Oostersingel gedempt. De verenigingen zien ook veel verwarring bij het publiek, omdat er wordt gesproken over loopbruggen en wijzen op het feit dat er eerder een tijdelijke loopbrug lag die op enthousiaste reacties kon rekenen.
Tegen
Het geld kan beter gebruikt worden om de bestaande brug weer een historisch uiterlijk te geven.
Bv in de vorm zoals deze vroeg was.
De constructie van een ophaalbrug!
Zodat de bezoekers een idee krijgen hoe het er in 1700/1800 uitzag.
Er zijn vast nog wel oude tekening te vinden.
Ik ben voor. Ik heb wat met Dokkum. Ik ond er het beste dat me is overkomen. Ik kom er al bijna zestig jaar, vroeger vaker dan tegenwoordig, maar als ik als Fries om utens mijn auto buiten de bolwerken heb geparkeerd en als toerist naar de binnenstad loop, dan doe ik dat graag veilig, snel en langs een aantrekkelijke route. Dokkum is geen Valencia, maar, als je dan toch de kans hebt het mooie Harddraverspark op een aantrekkelijke manier met de binnenstad te verbinden, laat de beroemde Calatrava dan maar een ontwerp maken. Hoewel, ook in ons land zijn er voorbeelden te over hoe (landschaps)architecten mooie en en duurzame ontwerpen hebben gemaakt voor voetgangersbruggen, die latere uitbreidingsplannen verbinden met historische binnensteden.
Kom op Dokkum, niet van dat benauwde. Het is net als met het Groninger Museum in het Verbindingskanaal: toen de eerste schetsen 40 jaar geleden op papier stonden was de stad te klein en waren veel inwoners onder aanvoering van behoudzuchtige clubs tegen. Maar de meerderheid van de raad stemde, onder aanvoering van een Fries om utens-wethouder, voor en nu komen er tienduizenden toeristen speciaal naar Groningen vanwege dat futuristische museum, met een brug die het station via de uit de dood herrezen Folkingestraat met de binnenstad verbindt. Ik zeg: doen!