We weten allemaal heel goed dat gevarieerd eten enorm belangrijk is. Als je niet gevarieerd eet krijg je namelijk niet voldoende van de juiste voedingsstoffen binnen. Toch is gevarieerd eten moeilijker dan het klinkt. Dat komt omdat we als mens gewoontedieren zijn. We vinden iets fijn en houden ergens van en waarom zouden we hier dan iets aan veranderen. Omdat gevarieerd eten wél enorm belangrijk is, geven we je in deze blog drie tips om gevarieerd te eten!

Gevarieerd ontbijten
Het ontbijt is de maaltijd waarmee we de dag beginnen en is hierdoor enorm belangrijk. Omdat men echter vaak vastgeroest zit in ochtendrituelen, ontbijt men alles behalve gevarieerd. Toch is het verstandig om te variëren op het gebied van ontbijt. Je kunt op het gebied van ontbijt variëren op diverse manieren. Zo kun je variëren door een totaal ander ontbijt te nuttigen. Je kunt de ene dag brood ontbijten, de volgende dag muesli en de dag erna bijvoorbeeld ontbijten met een shake. Al deze vormen van ontbijt hebben zo hun voor-en nadelen en een combinatie van (bijvoorbeeld) deze drie is dan ook het beste! Ook binnen de verschillende soorten ontbijt valt gemakkelijk te variëren. Zo kun je bijvoorbeeld iedere dag dat je brood eet het brood beleggen met een ander broodbeleg. Door te variëren binnen de specifieke ontbijtmogelijkheden begin je je dagen gevarieerd en goed!


Gevarieerd lunchen
Gevarieerd lunchen is net als gevarieerd ontbijten erg moeilijk. Dit komt omdat de lunch vaak gegeten wordt op een vast moment tijdens de werkdag. Er is weinig ruimte tot voorbereiding en inspiratie en daardoor wordt het variëren ook niet gemakkelijker. Toch kun je op een gemakkelijke manier gevarieerd lunchen. Door bijvoorbeeld een vast voedingsschema op te stellen kun je er voor zorgen dat je iedere dag iets anders luncht. Zo kun je de ene dag kwark lunchen, de volgende dag een maaltijdsalade en de volgende dag weer een boterham. Het vergt enige voorbereiding, maar ook gevarieerd lunchen ligt binnen handbereik!

Gevarieerd avondeten
Gevarieerd avondeten is misschien wel het belangrijkst van de drie. Dit komt omdat je met het avondeten van alle drie de maaltijden de meeste voedingsstoffen binnenkrijgt. Het genuttigde avondmaal bepaalt dan ook grotendeels of je jezelf voorziet van je dagelijkse voedingsstoffen. Gevarieerd avondeten wordt gemakkelijker naarmate je jezelf meerdere keukens eigen maakt. Door meer kennis op te doen van diverse keukens kun je gemakkelijk iedere dag een andere maaltijd op tafel zetten. Zo kun je de ene dag een snelle nasi koken, de volgende dag een aardappel-groenten-vlees maaltijd en de volgende dag weer iets totaal anders. Het is belangrijk om hier voor jezelf een vast patroon in te vinden. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door je dagen vast te hangen aan specifieke recepten. Op deze manier kun je op de maandag standaard Nederlandse recepten koken, op de dinsdag altijd Surinaamse recepten en op de woensdag Chinese recepten. Zo behoudt je een vaste structuur waarin toch variëteit zit!