Op maandagavond 15 april werd de eerste Duitse Kneipenquiz, speciaal voor medewerkers uit de horeca en retail in Dokkum georganiseerd. In de bovenzaal van Hotel de Posthoorn kwamen tientallen liefhebbers samen om de kennisquiz te volgen, die onder de enthousiaste leiding van Sake werd gehouden. Na vijf rondes mocht team ‘Strammer-Max’ zich de winnaar van de avond noemen. ‘As ik Dúts koe wie ik hjir net west’ ging naar huis met de tweede prijs, ‘Birgit und die baco bitches’ eindigde als derde. Het team ‘Hema-würst’ werd beloond als team met de meest originele naam.

Het project ‘de Duitse toerist naar Dokkum’ is een samenwerking tussen Stichting Promotie Dokkum en Ondernemersvereniging Dokkum. Dankzij een subsidie vanuit de versnellingsagenda Noardeast-Fryslân is een plan gemaakt dat wordt uitgevoerd door het contentteam van Stichting Promotie Dokkum. In de aanloop naar het vorige toeristenseizoen werd een Duitse flitscursus georganiseerd. Met de Duitse pubquiz van maandagavond was het voor de bezoekers niet alleen een gezellige avond, maar staken ze bovendien weer heel wat op om het komende seizoen goed beslagen ten ijs te komen bij de Duitse bezoekers van Dokkum. “Ik weet nu wat contant betalen is in het Duits!”, aldus een van de enthousiaste deelnemers.

Daarnaast is er ook een vertaalservice opgestart, werd Dokkum.nl naar het Duits vertaald en werd er op verschillende Duitse beurzen geprobeerd om bezoekers naar Dokkum te trekken. In het najaar worden er nog journalisten en bloggers uitgenodigd om over Dokkum te schrijven. De Duitse toerist wordt steeds meer een belangrijke bezoeker voor het toerisme in Dokkum. Een marketingcampagne moet bovendien weer meer Duitse toeristen naar Dokkum trekken én ze hier een gastvrij welkom bieden. Daar varen de toeristische sector, Dokkumer detailhandel en dagrecreatie wel bij.

Foto’s: Marit Anker