In het Dokkumer vragenuurtje ‘ondervragen’ we regelmatig een bekende of minder bekende Dokkumer het hemd van het lijf. In deze editie: Herbert Groenevelt

Wie ben je en wat doe je?
Mijn naam is Herbert Groenevelt (51 jaar) en ik woon eigenlijk al mijn hele leven in Dokkum. Ik heb een klein uitstapje gemaakt naar Tilburg toen ik Sport Economie ging studeren. Daarna ben ik gauw terug naar Dokkum verhuisd. Ik ben docent bij de opleiding retail van de onderwijsinstelling Firda, zowel in Dokkum als in Leeuwarden. De school is ontstaan naar aanleiding van een recente samenvoeging van ROC Friese Poort en het Friesland College. Dus ik ben geen ondernemer maar ik leid wel studenten op tot ondernemer. Dit doe ik met veel plezier al zo’n drieëntwintig jaar.

Daarnaast ben ik ook tennisleraar. Ik verzorg samen met mijn collega al twintig jaar de tennislessen hier in Dokkum. Eén dag in de week houd ik vrij voor de tennissport. De lessen die ik verzorg zijn gericht op alle doelgroepen.

Wat heb je met Dokkum?
Dokkum voelt als mijn stad. Ik ben dan ook al bijna mijn hele leven woonachtig in deze prachtige plek. Ook in mijn werk als leraar voel ik een verbintenis met Dokkum. Vanuit de school werken we veel samen met de stad, zo staan we met kraampjes op de welbekende jaarlijkse kerstfair en met de Admiraliteitsdagen organiseren we rondvaarttochten. Dat ik in mijn werk die verbondenheid met Dokkum kan ervaren, vind ik bijzonder. Ik ben dan ook trots dat de stad steeds meer toeristen aantrekt. Voor de lokale bewoners is Dokkum heel gewoon maar als je ziet hoe anderen van de stad genieten, word je er aan herinnerd dat we het hier zo mooi hebben.

Het mooiste plekje van Dokkum is?
Het mooiste plekje van Dokkum is wat mij betreft De Zijl, het is een prachtige plek. Je hebt er een ontzettend mooi uitzicht. Vanaf De Zijl kun je meerdere kanten op kijken, je zit midden in de stad tussen de winkels en de grachten. Zeker in deze tijd van het jaar is het een bewonderingswaardig uitzicht met alle sfeerverlichtingen. Zo vind je op De Zijl ook het historische stadhuis van Dokkum, dit blijf ik een wonderbaarlijk gebouw vinden.

Welk plekje in Dokkum zou jij veranderen om de stad mooier te maken?
Dokkum heeft al veel van de achterstallige plekken verbeterd naar mijn mening. Maar als je met de boot Dokkum komt binnenvaren dan is de achterkant van de Prins fabriek niet bepaald een mooie entree. Dit stukje verdient dan nog wat extra aandacht.

Maak de volgende zinnen af:
Parkeren in Dokkum is… niet echt mogelijk binnen de stad, dat is op zich niet erg. Behalve voor mensen die wat slechter ter been zijn en dat vind ik jammer.
Dokkum is over tien jaar… nog mooier dan nu! Ik vind dat het authentieke van Dokkum steeds meer naar voren komt en dat toeristen dat ook zullen bewonderen.
De nieuwe Markt is… volop in ontwikkeling. Als evenemententerrein is het mooier dan we ooit gedacht hadden.

En dan de persoonlijke vragen, speciaal voor jou:
Vertel eens iets meer over je werk, wat doe je?
Ik vind het hartstikke leuk om jongeren op te leiden en warm te maken voor het vak retail, of te wel ondernemen. Bij ondernemen hoort ook het idee van een winkel, dit willen we in de toekomst graag realiseren samen met ondernemers uit Dokkum. Studenten verkrijgen meer ondernemend gedrag door het vak in praktijk te beoefenen, een fysieke winkel zou de perfecte werkplaats zijn.

Als we naar het onderwijs kijken, geloof ik heel erg dat de leerstof die studenten krijgen zo dicht mogelijk bij de realiteit zou moeten worden gebracht. Studenten leren het meest als ze invloed kunnen uitoefenen op het proces. Ze zijn uiteindelijk ook een stuk trotser op het eindresultaat. Vanuit deze ambitie proberen we bij Firda te werken. Hiervoor is het challenge onderwijs ontworpen, we halen opdrachten/vraagstukken uit de praktijk en behandelen deze met studenten. We denken erover na en koppelen er onderwijs aan vast. Uiteindelijk sluiten we het project af met een evenement zodat de bedachte plannen ook daadwerkelijk in de praktijk worden gebracht.

Binnen het challenge onderwijs willen we graag samenwerken met de VMBO instellingen, Dokwurk en Pro onderwijs om op deze manier studenten kennis te laten maken met ondernemen. De regio zouden we als klaslokaal moeten zien.

Hoe ziet een typische les die je geeft eruit?
Ik zet een vraagstuk op het bord met een bepaald probleem. En dan kijken we hoe we dit met z’n allen kunnen oplossen. Een vraagstuk dat we bijvoorbeeld hebben besproken is: hoe kunnen we ervoor zorgen dat er meer toeristen naar Dokkum komen? Aan de hand van deze stelling gaan we in groepjes brainstormen. Vervolgens koppelen we er onderwijs aan vast. We doen onderzoek naar vraagstukken en brengen de ideeën in kaart.

De school verzorgt gastlessen van ondernemers of professionals die de leerlingen kunnen informeren. Zodat we erachter komen waar de regio belang bij heeft. Zo hebben we gastlessen gehad over hospitality en financiering. Uiteindelijk geven de studenten een presentatie aan de lokale ondernemers die er echt iets van vinden maar ook iets mee kunnen doen.

Had je altijd al de ambitie om leraar te worden?
In eerste instantie niet, ik wilde vanuit mijn vorige opleiding iets met sport doen. Ik vond het leuk om tijdens tennislessen mensen dingen te leren. Gaandeweg kwam ik erachter dat werken in de sport vaak in de avonduren was. Maar iemand iets leren, docentschap, dat bleek ik altijd al in me te hebben.

De directeur van m’n vorige studie op de detailhandelsschool vroeg of ik een aantal gastlessen wilde geven over ondernemerschap. Tijdens het lesgeven kwam ik erachter dat ik leraar zou willen worden. Ik behaalde een diploma in Algemene en Bedrijfseconomie en werd leraar! Met veel plezier ga ik naar mijn werk. Werken met jongeren is ontzettend divers, elke dag gebeurt er weer iets anders.

Wat is het meest waardevolle aan je werk?
Het is ontzettend waardevol om te zien dat studenten zich ontwikkelen, zowel in retail als in geheel iets anders. Waar het voor mij om gaat is dat ze uiteindelijk goed op hun plek komen. Studenten kunnen gelijk hun roeping vinden maar dit kan bij wijze van spreken ook een jaartje langer duren en dat is totaal niet erg. Ik hoop dat jongeren mij later kunnen vertellen dat ze iets hadden aan de studie en dat ze doen waar ze blij van worden.

Welke les zou je de leerlingen het liefst willen meegeven?
Doe wat je leuk vindt! Ga je zo veel mogelijk ontwikkelen maar doe dit vooral op een onderwerp waar jij geen genoegen van kunt krijgen. Studenten moeten plezier hebben in de dingen die ze doen, het niveau is wat mij betreft een bijzaak.

Wat zijn je hobby’s?
Sporten doe ik graag in mijn vrije tijd. Ik vind het leuk om te tennissen maar ik doe sinds de afgelopen twee jaar ook aan judo. Ik krijg les van een collega, hoe leuk is dat! Ik ben geen vechtersbaas maar ik beleef wel veel plezier aan de sport.

Wat maakt je gelukkig?
Wat mij gelukkig maakt is uiteindelijk mijn familie, mijn vrouw en kinderen. Ik ben trots dat mijn kinderen doen wat ze leuk vinden en achter hun studiekeuze staan. Daarnaast vind ik het fijn om lekker te sporten en op z’n tijd een biertje te drinken met mijn vrienden.

Keuzevragen:
Nieuws uit de krant of online? Online nieuws ervaar ik als iets toegankelijker.
In de auto of op de fiets? In de auto, ik ben veel onderweg!
Online shoppen of de stad in? De stad in, waar dat kan wil ik de ondernemers steunen.

Om af te sluiten:
Heb je suggesties voor mensen die je in het Dokkumer Vragenuurtje wilt zien?
Ik zou graag Bennie van Boerum willen uitnodigen voor het Dokkumer Vragenuurtje. Bennie is werkzaam bij Rosier in Dokkum.