In het Dokkumer vragenuurtje ‘ondervragen’ we regelmatig een bekende of minder bekende Dokkumer het hemd van het lijf. In deze editie: Germ Kuipers, eigenaar van Kuipers Waterbouw Dokkum BV.

Wie ben je en hoe oud ben je?
Germ Kuipers, 55 jaar jong.


Wat doe je?
Ik ben eigenaar van het waterbouwbedrijf en houd me dagelijks bezig met de calculaties en het opmaken van de offertes. En regelmatig kom ik op de werken om te kijken hoe het gaat.

Wat heb je met Dokkum?
In 2001 kochten we dit perceel aan de Dokkumer Ee waar onze woning en de loods op staan, maar eigenlijk zijn we import uit Westergeest.

Het mooiste plekje van Dokkum is:
Hier aan het water aan de Dokkumer Ee: we hebben hier van niemand last en niemand heeft hier last van ons! Het liefst heb ik onze tuin vol gezelligheid van de jongelui. Dan regel ik wel bier en vlees.

Welk plekje in Dokkum moet direct worden aangepakt om de stad mooier te maken?
De Prins-locatie, vooral vanaf het water gezien…

Maak de volgende zinnen af:
Parkeren in Dokkum is… niks. Er mag niks, ik heb gelijk een bekeuring. Bovendien wordt er qua bekeuringen niet een lijn getrokken. Bijvoorbeeld bij parkeren op de markt…

Dokkum is over tien jaar… net als nu een regiostad, veel meer zal het niet worden. Uiteraard is het een mooie toeristische trekpleister en wanneer de economie doorgroeit dan is dat ook positief voor de stad.

De nieuwe markt is… prachtig, een mooie vernieuwing. Vooral het gebruik van de natuurstenen vind ik mooi.

Tien vragen, speciaal voor jou:
Verliefd, verloofd, getrouwd?
Getrouwd met Wilma en nog steeds verliefd! We zijn al 25 jaar samen en hebben twee dochters, van zestien en negentien jaar. We runnen samen het bedrijf en zitten hier dagelijks met elkaar op kantoor. Natuurlijk heeft het voor- en nadelen dat we naast kantoor wonen, maar vooral de flexibiliteit op deze manier met de dochters was en is heel prettig.

Hoe is Kuipers Waterbouw ontstaan?
Ik heb veel verschillende dingen gedaan, ik mag graag hard werken (“ons eigen stront verdienen!”). Zo ben ik van origine automonteur en begon ik in 1990 als ZZP’er, al bestond dat woord toen nog niet. Ik heb nog wat jaren gebaggerd, maar omdat daar ’s winters niet zoveel werk in was, zocht ik dan weer wat anders. Zo kwam ik in de stalen afdekplaten terecht en ontmoette ik Wilma daar op kantoor. Wilma is ingenieur en meer van het papierwerk. Ik zorg voor het werk, samen zijn we dus een goed team! Toen we samen door Friesland aan het varen waren, zeiden we tegen elkaar: dat water, de slootjes, de kades… Daar kon wel eens flink veel onderhoudswerk van komen! En zo ontstond het bedrijf in 1995 in Kollumerzwaag. Omdat we daar geen ligplekken hadden voor het materiaal en de boten, verhuisden we naar Dokkum aan het water.

Is het een zwaar beroep? Een echt mannenberoep?
Ja, lichamelijk komt er behoorlijk wat bij kijken. Al zijn we continu aan het innoveren om de uitvoering makkelijker en lichter te maken. Zo hebben we klemmen ontwikkeld om het minder arbeidsintensief te maken. Daar zijn in de loop der jaren natuurlijk ook heel wat richtlijnen voor bij gekomen. Maar vrouwen zijn hier ook welkom, hoor! Al zie ik dat niet zo snel gebeuren…

Hoeveel mensen hebben jullie in dienst?
Wilma en ik zitten op kantoor en er zijn 12 medewerkers. We hebben ook nog een heel mooi extra project lopen in Drogeham, waar het oude beurtschip van de oude Zuivelfabriek van Dokkum wordt gerenoveerd. Deze renovatie wordt uitgevoerd door middel van ‘social return’, door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Op deze manier kunnen we mensen opleiden en kunnen ze na dit project hopelijk weer toetreden tot de arbeidsmarkt. Als het bijna dertien lange meter lange beurtschip klaar is, zou het een mooi plekje moeten krijgen in de Dokkumer binnenstad.

Wat is het mooiste project van jullie bedrijf?
Ik denk toch wel het project rond de bolwerken, waar we de oevers vervingen en zo’n 1500 meter stalen damwanden plaatsten met houten wanden er voor. Mooi dicht bij huis en het is natuurlijk prachtig om je eigen stad mooier te maken.

Wat betekenen jullie voor Dokkum met het bedrijf?
We maken Dokkum mooier! Bijvoorbeeld met onze betrokkenheid bij het Súd Ie-project, waar we de Súd Ie beter bevaarbaar hebben gemaakt. We hebben daar behoorlijk wat gebaggerd en duurzame beschoeiingen gerealiseerd.

Wat is jullie bijdrage bij de Admiraliteitsdagen?
Voor de Admiraliteitsdagen maken we het onderwatergedeelte van het podium. Vanuit de organisatie kregen we de vraag: hoe krijgen we een muziektent op het water? Maar dan moest er ook nog onderdoor gevaren kunnen worden… Gedurende de vergadering bedacht ik het idee al: we lassen de poten voor het podium op pontons en die laten we zinken, dat zijn de fundamenten.

En wat is jullie connectie met Lentekriebels?
Dat idee is ontstaan in de kroeg met een paar ondernemers. We vonden dat er te weinig georganiseerd werd voor de minder bedeelden in Dokkum en gunden die mensen ook een leuk festival. Nu kunnen we gezinnen een gratis middag vertier aanbieden en het feestje ’s avonds is om de boel kostendekkend te maken. We leveren ideeën en mankracht.

Hoe zit het precies met jullie uitvinding ‘de Kuierstrip’?
De Kuierstrip is een antislipstrip die vooraf aangebracht wordt in dekplanken, om uitglijden te voorkomen. Houten planken hebben die mooie natuurlijke uitstraling, maar kunnen bij nat weer erg glad worden. Door middel van deze strip zijn de planken niet glad meer. In Leeuwarden onderhouden en herstellen wij al een aantal jaren de bruggen. We hadden dus heel veel meters van die strips nodig en daarom hebben we dit zelf ontwikkeld, door vooraf een zwaluwstaart in de planken te vrezen.

De bruggen van Dokkum, hoe is het daarmee gesteld?
Er liggen nog twee opdrachten klaar voor Dokkum, maar vanwege vergunningen kunnen we die nog niet plaatsen. Maar ik heb nog wel een bruggen-tip voor de gemeente: maak van de Eebrug maar een aquaduct. We moeten soms zó lang voor de bruggen wachten om onze toeleveranciers en klanten te bereiken…

Keuzevragen:
Nieuws uit de krant of online? Beide wel.
In de auto of op de fiets? Auto.
Online shoppen of de stad in? Dokkum in. Zoveel mogelijk verdiende centen moeten weer terug de stad in.

Om af te sluiten:
Heb je suggesties voor mensen die je in het Dokkumer vragenuurtje wilt zien?
Feitze Veenma.

Deel dit bericht: