I N D O K K U M

k o m t e r a a n

Westelijke Rondweg om Dokkum weer op de agenda

Westelijke Rondweg om Dokkum weer op de agenda

Een nieuwe Westelijke Rondweg om Dokkum staat opnieuw op de agenda van de gemeente Noardeast-Fryslân. Dat blijkt uit het Ontwerp Mobiliteitsplan Noardeast-Fryslân waarin diverse verkeerskundige ontwikkelingen zijn opgenomen. "De Westelijke Rondweg is geen doel op zich maar is een middel om ontwikkelingen mogelijk te maken dan wel beter te stroomlijnen", zo schrijft het bureau in het plan dat voor de gemeente werd gemaakt. Veertien jaar geleden werd al eens een voorkeurstracé vastgesteld voor de weg en werden de eerste voorbereidingen al eens getroffen. De tijd is wat de gemeente betreft nu rijp om er opnieuw mee aan de slag te gaan.

Een nieuwe Westelijke Rondweg om Dokkum staat opnieuw op de agenda van de gemeente Noardeast-Fryslân. Dat blijkt uit het Ontwerp Mobiliteitsplan Noardeast-Fryslân waarin diverse verkeerskundige ontwikkelingen zijn opgenomen. "De Westelijke Rondweg is geen doel op zich maar is een middel om ontwikkelingen mogelijk te maken dan wel beter te stroomlijnen", zo schrijft het bureau in het plan dat voor de gemeente werd gemaakt. Veertien jaar geleden werd al eens een voorkeurstracé vastgesteld voor de weg en werden de eerste voorbereidingen al eens getroffen. De tijd is wat de gemeente betreft nu rijp om er opnieuw mee aan de slag te gaan.

Groei aan de Westkant
In de afgelopen jaren is Dokkum vooral aan de westkant gegroeid. Dit heeft geleid tot flink meer verkeer aan die kant van de stad. Ter vergelijking: pas in 2014 kwam Probo als eerste op nieuwe Havelandoweg in Dokkum. Toen in 2010 is een voorkeurstracé werd vastgesteld, kon men vermoedelijk nog niet vermoeden dat er inmiddels een productiehuis van meer dan 25.000 vierkante meter staat in Dokkum, dat nog steeds bezig is met uitbreiding. En Rondom de nu al drukke Rondweg-West staan de komende jaren meer ontwikkelingen op stapel. De herontwikkeling van de Prins-locatie met (minimaal) 300 woningen, de concentratie van de onderwijsvoorzieningen en de verdere uitbreiding van Betterwird zal leiden tot nog meer verkeer op de Rondweg-West.

Verkeersveiligheid en bereikbaarheid onder druk
De bereikbaarheid maar ook de verkeersveiligheid en leefbaarheid komen daarmee onder druk te staan, zo schrijft de gemeente. Gezien deze ontwikkelingen komt de realisatie van de Westelijke Rondweg weer in beeld. Het fundament voor deze onderbouwing kan worden gelegd in het Omgevingsprogramma Regiostad Dokkum en de ANNO opgave Ee-vallei. Een belangrijke partij in het proces is daarbij de provincie Fryslân. Die heeft de groei van Dokkum aan de westzijde in het verleden in elk geval onderschat en wilde daarom destijds niet investeren. Inmiddels staat onomstotelijk vast dat er toch echt wat moet gebeuren in Dokkum en dat de provincie daar een belangrijk rol in heeft.

Aquaduct
De gemeente Dongeradeel kon veertien jaar gelden de nieuwe Westelijke Rondweg met bijbehorende opties niet alleen financieren. Met alle extra opties werden de kosten voor Dokkum-West destijds geraamd op 30,3 miljoen euro. Daarvan was 18,2 miljoen euro bestemd voor de nieuwe weg. Dongeradeel was voor de ontwikkeling van een multifunctionele stadsrandzone aan de westzijde van Dokkum inclusief een Westelijke rondweg Dokkum die met een aquaduct de Dokkumer Ee passeert. Dit aquaduct maakt een snelle verbinding mogelijk tussen De Centrale As en het bedrijventerrein Betterwird. Planologisch is de weg al die tijd mogelijk geweest, nu het onderwerp opnieuw op de agenda komt te staan, zal de aandacht opnieuw gaan naar de financiering van de plannen.

Redactie
Redactie

Dit bericht is afkomstig van de gehele redactie.