I N D O K K U M

k o m t e r a a n

Dokkumer vragenuurtje: Pascal Kooistra

Annewieke Klijnstra Door Annewieke Klijnstra
15-09-2025
Dokkumer vragenuurtje: Pascal Kooistra

In het Dokkumer vragenuurtje vragen we regelmatig een bekende of minder bekende Dokkumer het hemd van het lijf. In deze editie: Pascal Kooistra.

Wie ben je en wat doe je?
Ik ben Pascal Kooistra, dertig jaar en ik ben, samen met mijn vriendin Ilse, eigenaar van onze sushiboot Hip Asian Food & More in Dokkum. Wat heb je met Dokkum? Ik kom officieel uit Kollumerzwaag, maar ik heb altijd in Dokkum gewerkt en ik woon er tegenwoordig ook, in het centrum. Wel even een gewenningsproces als je zelf uit de Wâlden komt, hoor! Maar ik heb er inmiddels veel vrienden gemaakt. Dokkum heeft mij bovendien qua werkgelegenheid en toerisme altijd aangetrokken en zie ik wel als de toeristische trekpleister van Noardeast-Fryslân.

Het mooiste plekje van Dokkum is?
Het uitzicht vanaf onze sushiboot! Kijk nou zelf, de molen, de bolwerken en het water met de boten. Je hebt hier gewoon een prachtig uitzicht vanaf het dek.

Welk plekje in Dokkum zou je veranderen om de stad mooier te maken?
Ik zou wel meer ondergrondse parkeerplekken willen zien.

Maak de volgende zinnen af:
Parkeren in Dokkum is… Verschrikkelijk.
Dokkum is over tien jaar… Nog meer in trek!
De nieuwe Markt is… Ik vond de oude Markt makkelijker qua parkeren. Wij wonen in het centrum, maar er is echt weinig parkeergelegenheid. Dat is soms wel eens vervelend.

En dan de persoonlijke vragen, speciaal voor jou:
Hoe is jouw horeca carrière begonnen? Heb je hiervoor nog op andere locaties gewerkt als chef, of heb je misschien iets totaal anders gedaan?

Mijn horeca carrière is begonnen doordat mijn ouders mij aanspoorden om een baantje te zoeken, ze hebben me min of meer op de boot naar Ameland gezet om daar aan het werk te gaan. Daar heb ik uiteindelijk drie jaar gewerkt, bij Zee van Tijd. Eerst als afwasser en daarna gepromoveerd tot keuken. Drie jaar lang heb ik daar elk weekend en elke vakantie gewerkt. Daarna ben ik weer naar school gegaan en heb ik de koksopleiding gedaan in Leeuwarden. Het horecavirus heeft er altijd wel wat ingezeten. Zo was mijn vader zoon van een kroegbaas, dus ik ben er ook wel een beetje mee opgegroeid. Ik heb daarna in allerlei verschillende horecazaken wel gewerkt. Van Kota Radja en KB tot Hof van Saksen. Ik heb ook nog een tijdje geholpen om de cafetaria van de kroeg in Kollumerzwaag, die toen was afgebrand, opnieuw op te starten. Dus in een halfjaar tijd van niks naar weer een goedlopende cafetaria met vernieuwde apparatuur, een andere menukaart, etc. Dat was ook een leuke uitdaging. Ik heb dus altijd in de horeca gewerkt en ik zou ook niet weten wat ik anders zou moeten! De horeca blijft mij altijd trekken.

Jullie hebben sinds juni 2022 de deuren geopend van Hip Asian Food and More. Kun je vertellen wat jou heeft aangezet om een eigen horecazaak te beginnen?
We zijn Hip Asian Food & More eigenlijk vrij impulsief begonnen. We, mijn vriendin Ilse en ik, waren een weekendje weg in Leiden, waar we zaten te dineren bij een heel leuk bootrestaurant. We zeiden toen tegen elkaar: waarom hebben we dit eigenlijk niet in Dokkum? Dat schip, het voormalige pannenkoekrestaurant, was er wel en het stond nog leeg ook. We hebben er toen direct werk van gemaakt! Nog tijdens dat weekend hebben we binnen een halfuur op de hotelkamer een bedrijfsplan geschreven. Dat hebben we de voormalige eigenaar opgestuurd en vanuit daar zijn er gesprekken gevoerd. Toen al vrij snel daarna kregen we de sleutel van de boot. Het was toen april, maar we zeiden gelijk tegen elkaar: we móeten ervoor zorgen dat we nog deze zomer open kunnen. Binnen zeven weken tijd hebben we als een gek alles verbouwd, geschilderd, contracten afgesloten met leveranciers en noem maar op. Nog geen drie maanden later, 10 juni om precies te zijn, hadden we onze officiële openingsdag. Dat ging allemaal heel snel! Dankzij hulp van vrienden en (schoon)familie en andere mensen om ons heen is dat uiteindelijk gelukt. Kort daarop hadden we ons eerste personeelslid al aangenomen. Met z’n drieën hebben we toen het zomerseizoen gedraaid, dat was toen nog mogelijk. Inmiddels hebben we acht man personeel, dus we zijn flink uitgebreid.

Waarom kozen jullie voor de Aziatische keuken?
De verdeeldheid qua horeca is niet heel groot in Dokkum. Bijna alle restaurants zijn gebaseerd op de Franse keuken, alleen iedereen giet het in een ander jasje. Ik mistte wat variatie daarin. Ikzelf had ervaring in de Aziatische keuken, dus ik dacht: waarom start ik de Aziatische keuken niet op in Dokkum? Zo is die keuze ontstaan.

Wat maakt deze plek zo geschikt en passend bij jullie concept?
Nou, mede dankzij het dek wat op het schip zit, dat is natuurlijk een prachtige locatie om te eten. En vis en op het water past natuurlijk goed bij elkaar. En het is net buiten de binnenstad, waardoor we ook mogelijkheden zagen voor afhaal. Dat is momenteel hot. Mensen kunnen via onze website gemakkelijk online bestellen en vervolgens afhalen. Bezorgen is wel iets wat we in de toekomst graag zouden willen, maar daar zijn we momenteel eigenlijk te druk voor. Bovendien is onze keukencapaciteit is eigenlijk te klein om er, op dit moment, ook nog bezorging bij op te pakken.

Hoe heb je de startperiode ervaren? Welke uitdagingen en hoogtepunten staan jou het meest bij?
Ik ben van mezelf best wel relaxed en denk altijd: het komt allemaal wel goed. Mensen moeten het gewoon zelf ervaren om het door te kunnen vertellen. In de beginperiode hadden we een bericht geplaatst op ons Facebook-pagina en dat leverde gelijk al iets van 800 reacties op, dus daar waren we blij door verrast. We hebben toen echt een goeie eerste zomer gedraaid, de mensen wisten ons te vinden en wilden het natuurlijk even proberen omdat het nog nieuw was. Maar toen gingen we de winter in, dat was wel even een moeilijke periode. Zomers zijn er natuurlijk veel toeristen en die zijn sowieso vaak, vanuit de grote steden, al meer gefixeerd op sushi dan de mensen hier. Dus toen de winter kwam, moesten we het natuurlijk hebben van de mensen uit deze regio. En dan is rauwe vis wat dat betreft een moeilijk product. Bij sushi denken mensen ook al snel aan zalm of andere rauwe vis, maar sushi is in principe gewoon rijst waar veel meer soorten ingrediënten in verwerkt kunnen worden. Ik denk zelfs dat 60% van de gerechtjes die wij verkopen, vlees bevat. Maar daar is deze regio ook meer op georiënteerd, dus daar hebben we wel op ingespeeld. De hoogtepunten voor mij zijn de vaste gasten die altijd weer terugkomen. Dat is het mooiste van alles eigenlijk, dat we een vaste gastenkring hebben opgebouwd die trouw een à twee keer in de maand komen eten. Daarvan weet je vooraf de bestelling al. En dat zijn niet alleen mensen die hier uit de buurt komen, maar ook van verder weg. Dat maakt het wel heel leuk

Kun je iets vertellen over jullie menukaart? Welke gerechten zijn typerend voor Hip Asian Food and More en zijn echt de favorieten van jullie gasten?
We werken natuurlijk met voorgerechten en desserts zoals normaal, maar we hebben ook iets aparts bedacht. Wij houden beide niet van het all-you-can-eat concept, omdat het dan gaat om zoveel mogelijk eten in een korte tijd. Daarom hebben wij gekozen voor een sharing menu. Het idee daarachter is dat gasten wel allemaal verschillende hapjes kunnen eten, maar dat ze hun eigen gerechtjes kunnen samenstellen. Dus je kiest een bepaalde plank, met vlees, vis of juist vegetarisch en die stel je zelf samen naar je eigen voorkeuren. Een van onze populairste gerechtjes is de sticky chicken, die wordt bijna bij elke plank of in de afhaal wel besteld. Dat is echt wel de all-time favourite.

Wat wil je dat gasten ervaren als ze bij jullie aan boord stappen?
Een thuisgevoel. Dat als gasten hier binnenstappen, ze het gevoel hebben dat ze een huiskamer inlopen. Gewoon huiselijk en lekker ongedwongen kunnen genieten. Ik stap zelf ook regelmatig even uit de keuken. Ik breng vaak zelf het hoofdgerecht even weg, om toch even persoonlijk bij de gasten aan tafel te komen. Dat vinden de mensen ook leuk en dat wordt gewaardeerd, lezen we vaak terug in de recensies. Ik vind het gewoon belangrijk om zelf even te kunnen vragen of alles naar wens is en of het allemaal smaakt. Daar probeer ik, ongeacht hoe druk het is, altijd tijd voor te maken. Als kok zijnde zit je vaak best wel opgesloten in een meestal afgesloten keuken, maar daar word ik zelf niet zo gelukkig van. Ik ben van mezelf wel makkelijk in het leggen van contacten, dus een open keuken past gewoon veel beter bij mij.

En als je vooruitkijkt: hoe zie je de toekomst van Hip Asian Food and More? Zijn er plannen om het concept uit te breiden of misschien andere ideeën die je nog wilt realiseren?
Dromen zijn er zeker. Maar in ieder geval willen we voor de toekomst het bezorgen graag mogelijk maken.

Als je één reden moet noemen waarom iemand écht een keer bij jullie moet komen eten, wat zou dat dan zijn?
Om de vis los te koppelen van de sushi. Om toch te ervaren dat sushi meer kan zijn dan alleen rauwe vis.

Wie zou je écht nog eens aan boord willen hebben als special guest om voor te koken op jullie schip?
Moeilijke vraag, we hebben wel al wat bekende Nederlanders aan boord gehad. Zo hadden we laatst nog TV-kok London Loy te gast, die was een weekendje weg in Dokkum en die kwam hier toen bij ons eten. Maar voor de rest zijn bekende mensen ook maar gewoon mensen die even lekker willen eten. Dus bekend of niet, iedereen krijgt gewoon dezelfde behandeling.

Keuzevragen:
Nieuws uit de krant of online? Online.
In de auto of op de fiets? Op de motor!
Online shoppen of de stad in? De stad in, ik ga graag te shoppen. Ik doe het te weinig, maar als ik het doe, dan doe ik het goed!

Heb je suggesties voor mensen die je in het volgende Dokkumer vragenuurtje wilt zien?
Ik geef de beurt graag door aan Tjitte de jong, hij werkt als freelancer in de media en is flink in opkomst. Ik ben benieuwd naar zijn verhaal!

Annewieke Klijnstra
Annewieke Klijnstra
Redacteur en beheerder