In het Dokkumer vragenuurtje vragen we regelmatig een bekende of minder bekende Dokkumer het hemd van het lijf. In deze editie: de broers Mohammed en Mustafa.
Wie zijn jullie en wat doen jullie?
Wij zijn Mohammed (26) en Mustafa (22), twee broers en samen zijn we eigenaar van telefoonwinkel Daily Phones hier in Dokkum. We doen eigenlijk alles samen als broers, dus ook ondernemen. Ik, Mohammed, heb de winkel in 2019 opgericht en mijn broertje Mustafa is er later bijgekomen. Daarnaast runnen we ook nog samen een broodjeszaak, Subway, in Heerenveen. Totaal iets anders, maar het heeft ons wel veel geleerd op het gebied van ondernemen. Daar zijn we echt door gegroeid. Maar onze passie ligt toch wel meer bij de telecom branche. Daarom hebben we vorig jaar nog een tweede vestiging geopend van Daily Phones, in Harlingen. We hebben klanten uit heel Friesland, maar we kregen ook steeds meer klanten uit de omgeving Franeker, Harlingen en zelfs van Terschelling, dus zo ontstond het idee om ook daar een vestiging te openen.
Wat hebben jullie met Dokkum?
We wonen beide momenteel in Leeuwarden, maar we zijn in Dokkum opgegroeid. We hebben ook nog voor een korte periode in Metslawier gewoond. Voor onze studies en werk zijn wij later naar Leeuwarden verhuisd.
Het mooiste plekje van Dokkum is?
Mohammed: ik vind de hele stad Dokkum mooi. Het is er knus en gezellig. Ik vind de Bolwerken vooral mooi. De stad wordt elk jaar leuker. Mustafa: ik vind het begin van de Waagstraat, waar ook onze winkel zich bevindt, in de zomer heel levendig. Op vrijdagavond is er regelmatig live muziek, wat heel gezellig is en waar veel mensen op afkomen.
Welk plekje in Dokkum zouden jullie veranderen om de stad mooier te maken?
Er is niet zo zeer een plek die we mooier zouden willen maken, maar er mag wel wat meer voor de jongeren komen, iets meer activiteiten. Vroeger was er een bioscoop in de binnenstad, het is jammer dat dat er nu niet meer is. Nu ga je sneller naar Leeuwarden, Drachten of Groningen bijvoorbeeld, als je een leuk avondje weg wilt.
Maak de volgende zinnen af:
Parkeren in Dokkum is… moeilijk.
Dokkum is over tien jaar… nog gezelliger én groter. Als je kijkt naar tien à vijftien jaar geleden, is de stad enorm ontwikkeld.
De nieuwe Markt is… mooi en het leent zich goed voor evenementen en meer. Onlangs was er bijvoorbeeld de World Press Photo Exhibition, dat is leuk voor zowel inwoners van de stad als toeristen die hier komen. Het zou misschien wel leuk zijn als er ook iets meer door lokale ondernemers wordt georganiseerd op die plek.
En dan de persoonlijke vragen, speciaal voor jullie:
Hoe kwamen jullie op het idee om samen een telefoonwinkel te beginnen in Dokkum?
Mohammed: ik had altijd al het idee om iets voor mezelf te beginnen en door mijn interesse in technologie en telecom was de keuze om daar iets in te gaan doen, vrij snel gemaakt. En omdat we in deze regio zijn opgegroeid en hier onze vrienden, kenniskring en dus netwerk hebben, besloot ik dat in Dokkum te doen. Het pand waar we nu in zitten, aan de Waagstraat, kwam destijds vrij en daar heb ik toen de winkel in geopend. We hebben uiteindelijk alles veranderd en er echt onze winkel van gemaakt. Dus een nieuwe naam, de gehele look van de winkel veranderd en een volledige re-branding eigenlijk.
Hebben jullie altijd al samen willen ondernemen?
Ja, mede door wat we in het verleden hebben meegemaakt. Zo zijn we in 2011 met onze ouders en ons zusje gevlucht vanuit Afghanistan naar Nederland. We hebben toen ook twee jaar in een AZC gewoond. Vanaf dat moment hebben we altijd gezegd: als we iets doen, doen we het samen. Eén team, één taak en we vertrouwen elkaar dan ook voor de volle honderd procent. We hebben samen veel meegemaakt. Dat heeft onszelf, maar ook onze band als broers, alleen maar sterker en hechter gemaakt. Samen staan we gewoon sterker. Onze ouders hebben ons daarin ook altijd gesteund, dus dat is heel fijn.
Waarin vullen jullie elkaar aan? En botsen jullie wel eens?
Mohammed: ik ben getrouwd en ik heb ook een zoontje van een jaar, dus het gebeurt wel eens dat ik voor familieomstandigheden even een dag vrij moet nemen. Dan is het heel fijn dat Mustafa hier op in kan spelen en mijn taken kan overnemen. Hij zegt dan ook echt: doe je ding, ik regel het voor jou. Op die manier kunnen we elkaar goed aanvullen en overnemen wanneer dat nodig is. Mustafa: ik ben daarin ook heel flexibel. Ik woon nog thuis en heb geen partner of kind, dus ik heb in die zin meer vrijheid. Zo probeer ik hem zoveel mogelijk te ondersteunen. Eigenlijk botsen we nooit. We kunnen gewoon altijd eerlijk tegen elkaar zijn, zowel privé als zakelijk. We zijn eigenlijk broers, compagnons en vrienden tegelijk.
Wat hebben jullie van elkaar geleerd sinds de start van het bedrijf?
Mohammed: ik heb van mijn broertje veel geleerd op het gebied van trends binnen de technologie, maar ook over de wereld van social media en welke kansen daarin allemaal zijn. Maar ook over onderwerpen als: zakelijke klanten werven, hoe we als winkel verder kunnen groeien, een klantennetwerk opbouwen en noem maar op. Mustafa: ik heb van hem de hele branche geleerd. Ik kwam als een jonge tiener zonder kennis en ervaring in de branche binnen en Mohammed heeft me daarin alles geleerd. Dat vind ik nog steeds heel mooi. Zo zijn we samen heel erg gegroeid en hebben we onszelf enorm kunnen ontwikkelen. De een is beter hier in en de ander is beter daar in, dus op die manier vullen we elkaar mooi aan.
Wat onderscheidt jullie winkel van andere telefoonwinkels?
Mohammed: wij zijn heel erg gericht op service en de snelheid daarvan. We denken echt mee met de klant over wat we voor ze kunnen betekenen. Denken in oplossingen, nooit in problemen. Maar zo doen we bijvoorbeeld ook aan haal en breng service op locatie. Ondernemers zijn vaak druk en hebben geen tijd om naar onze winkel te komen, of ze kunnen hun afspraken bijvoorbeeld niet verplaatsen. Op die manier proberen we ze dan tegemoet te komen. Reparaties kunnen dan dus uitgevoerd worden op locatie, wat door onze klanten als heel prettig wordt ervaren. Mustafa: we willen graag net dat stapje meer zetten voor de klant, in de hoop dat ze over tien jaar nog steeds voor ons en onze winkel kiezen.
Zijn er merken of producten waar jullie je in specialiseren?
Mohammed: ja, we zijn als reparatiewinkel een erkende servicewinkel voor Apple. Dat wil zeggen dat we mogen werken met originele Apple onderdelen, die we dus ook op voorraad hebben. Daarnaast hebben we volledig toegang tot het systeem waarmee zij werken. Dat trekt dus ook klanten van verderaf, zo hadden we laatst een klant die uit Gorredijk kwam. De dichtstbijzijnde servicewinkel voor hem was of Amsterdam of Hoorn. Wij hadden de reparatie-onderdelen op voorraad en voor Amsterdam moest hij een afspraak maken, dus hij kwam naar Dokkum toe, zodat het dezelfde dag nog in orde gemaakt kon worden. Op die manier kunnen we snel werken, wat in deze branche ook belangrijk is. Daarnaast zijn we gespecialiseerd in het verkopen van nieuwe én refurbished toestellen, daarin hebben we een heel breed assortiment. Ook zijn we dealers van providers, hierdoor kunnen we de scherpste deals aanbieden aan onze klanten, voor het afsluiten van abonnementen.
Wat is het leukste aan jullie werkdag? En wat is minder leuk?
Mohammed: ik vind eigenlijk alles leuk aan ons werk. Reparaties vind ik leuk om te doen, maar vooral het helpen van klanten. Vaak komen mensen hier met een probleem en dan is er gelijk paniek, maar als we ze dan hebben geholpen en hun gerepareerde toestel weer overhandigen, dan zie je gelijk een glimlach op hun gezicht. Daar doen we het voor. En minder leuk vind ik het bezig zijn met social media, dat is niet mijn sterkste punt. Maar daar is mijn broertje dan weer goed in. Mustafa: ik vind social media dus wel heel erg leuk, ik ben ermee opgegroeid, dus mij gaat het gemakkelijk af. Ik speel in op de trends en vind het leuk om content voor onze social media kanalen te bedenken en te maken. Maar ik krijg net als Mohammed ook voldoening van het helpen van klanten. Het is mooi om te zien als de paniek dan weer omslaat naar geruststelling, bij de klant. Daar krijg ik dopamine van, haha! Wat ik minder leuk vind is het vroege opstaan als avondmens. Maar dat hoort er ook bij.
Wat voor soort klanten komen er zoal bij jullie in de winkel en hebben jullie veel vaste klanten?
Ja, we zien veel vaste klanten terugkomen in onze winkel. We kunnen met trots zeggen dat we in zes jaar tijd een aardige klantenkring hebben opgebouwd, waar we heel dankbaar voor zijn. Daarnaast komen er ook nog steeds veel nieuwe klanten bij. Tevreden klanten zijn eigenlijk de beste mond-tot-mondreclame voor je bedrijf. Qua doelgroep varieert het enorm, we hebben klanten in de leeftijd van zestien tot 80 jaar.
Hoe belangrijk vinden jullie persoonlijk contact en service?
Dat is voor ons het allerbelangrijkst. Mensen komen hier bijvoorbeeld met een bepaald probleem, iets dat het niet meer doet of een kapot toestel en dan is het heel fijn dat we ze daarmee kunnen helpen. Je lost iets voor ze op waar ze op dat moment heel erg mee zitten en daar halen we voldoening uit. Laatst kregen we zelfs eten en drinken van een klant als dank voor het helpen. Dat hoeft natuurlijk niet, want dat is ons werk, maar het is wel een hele mooie blijk van waardering. Het zijn voor ons vaak simpele handelingen of oplossingen die we kunnen bieden, maar voor de klant is het kennelijk van grote waarde. Zo hebben we bijvoorbeeld ook oudere mensen als klanten. Die zijn niet met technologie opgegroeid en hebben vaak de kennis niet, dan is het heel fijn als wij ze kunnen helpen. We proberen dan extra geduldig en rustig te zijn en je merkt dat ze dat heel fijn vinden. Daarnaast hebben we gewoon echt hart voor de zaak. Als het nodig is, werken we even wat langer door. Zo hebben we wel eens een heel weekend doorgewerkt of een vrije zondag opgeofferd om iets te regelen voor een klant. We willen elkaar als broers niet in de steek laten, maar onze klanten evenmin. We voelen ons verantwoordelijk voor ze en ze kunnen op ons bouwen.
Wat zijn jullie plannen voor de toekomst? Groeien, uitbreiden, innoveren?
We zijn van plan om binnen nu en twee jaar onze webshop dailyphones.nl verder te laten groeien. Daarnaast willen we nog vestiging aan de Wirdumerdijk in Leeuwarden openen. Daarover zijn we ons aan het oriënteren.
Hebben jullie dromen of ambities?
Mohammed: natuurlijk verder uitbreiden en groeien met ons bedrijf Daily Phones. Ik wil een goeie ondernemer zijn en daarnaast ook een goede werkgever. In mijn privéleven wil ik graag een goeie familieman zijn. Mustafa: op dit moment heb ik volledig de focus op ondernemen, maar daarnaast vind ik het ook echt belangrijk dat ik mijn rust neem. Ik ben ook wel bezig met zelfontwikkeling, dus boeken lezen, mediteren en sporten.
Wat zouden jullie jonge ondernemers mee willen geven?
Mustafa: neem risico’s en zet die eerste stap. No risk, no glory. Je kunt beter fouten maken op jonge leeftijd, dan op oudere leeftijd spijt hebben dat je geen stappen hebt ondernomen. Daarom ben ik ook trots op mijn broer, hij zette destijds die stap en nam het risico. Mohammed: investeer in jezelf en wees bereid om een beetje hard te werken. Dat beloont altijd. Mustafa: wij kwamen naar Nederland met niks, we zijn met min tien begonnen, kenden de taal niet, hadden het financieel moeilijk. Maar stap voor stap zijn we naar boven geklommen, door hard te werken. Dus je moet er wel zelf wat voor doen, het komt niet uit de lucht vallen. Mohammed: voor iedereen komen er kansen op hun pad, maar je moet ze wel grijpen en benutten. Wij zijn in ieder geval heel blij en dankbaar voor waar we nu staan. We zijn niet vergeten waar we vandaan komen.
Keuzevragen:
Nieuws uit de krant of online? Online, alles wordt digitaal, hè. En tegenwoordig kun je de krant ook gewoon lezen op je toestel, dat zien we ook veel bij klanten van ons.
In de auto of op de fiets? Altijd in de auto. We wonen in Leeuwarden, dus om naar Dokkum te komen, moeten we wel in de auto. Tenminste, op de fiets is lastig. Dan hebben we nog minder tijd voor privé!
Online shoppen of de stad in? Winkelen in de stad is leuker, maar online is makkelijker en daar heb je meer keuze. Maar wij zijn wel echt van lokaal supporten, dus liefst in de winkels zelf. Veel van de ondernemers in Dokkum zijn ook klant bij ons, dus andersom steunen we ze ook graag. Zo helpen we elkaar. Om af te sluiten:
Heb jullie suggesties voor mensen die jullie in het volgende Dokkumer vragenuurtje willen zien?
We willen de beurt graag doorgeven aan Linda de Jong, eigenaresse van de Lekkernij en tevens onze overbuurvrouw. We zijn bijna dagelijks klant bij haar. Ze is een harde werker en verdient het om even in de spotlight te staan.
Dokkumer vragenuurtje: broers Mohammed en Mustafa

Gerelateerd nieuws