1622 Lifestyle

Het is tien jaar geleden dat Sorella en 1622 Lifestyle bijna tegelijk de deuren van hun nieuwe zaak openden. Beide winkels hebben veel overeenkomsten: ze zijn gevestigd aan De Zijl, verkopen vooral mode en lifestyle artikelen, bestaan uit een team met enthousiaste dames én konden hun jubileum niet vieren zoals gepland was. Corona gooide roet in het eten van een feestelijk jubileum. Via dit duo-interview kijken Willemien van Eck van 1622 Lifestyle en Willemijn Kooyenga van Sorella terug op de afgelopen tien jaren.

Start van een nieuwe winkel
Zowel Willemijn als Willemien begonnen uit het niets met een eigen winkel. Willemijn vertelt over de start van Sorella: “Mijn moeder Mieneke sloeg een nieuwe weg in, samen met mij en mijn zussen Erica en Marlotte. We bekeken verschillende panden, kochten uiteindelijk deze aan de Zijl en wisten dat we hier een winkel wilden starten. Het moest sowieso iets voor vrouwen zijn”. Willemien heeft altijd in de kleding gewerkt en toen het hoekpand op de Zijl te koop stond zei ze tegen haar man: “Hier zou ik wel een winkel willen beginnen”. Op zaterdag werd het pand bekeken en op maandag gekocht. “Ja, toen had ik het pand en moest ik nog bedenken wat ik er in ging verkopen… Tijdens de verbouwing van het pand ben ik heel wat beurzen afgestruind. Nadat ik leuke merken had verzameld, begon ik gelijk met een team van drie medewerksters”, vertelt Willemien. “Dat is dan gelijk het grootste verschil tussen onze winkels: wij vormen een familiebedrijf, jij hebt een team om je heen staan”, voegt Willemijn toe.

Samen op De Zijl
Waar nu niemand meer om de gezelligheid van De Zijl heen kan, was dat tien jaar geleden wel anders. “We zitten hier op het mooiste plekje van de stad! De afgelopen tien jaar zijn er steeds meer leuke boetiekjes en zaakjes als ArtiSante, KB Food & Drinks, Io Sorrido, Zuco en Nynstyles deze kant opgekomen. Toen we tien jaar geleden vertelden dat we hier een pand hadden gekocht, kregen we reacties als ‘Ga je daarheen?’, ‘Daar komt toch niemand te winkelen!‘ of ‘Niet in het centrum?’. We hadden natuurlijk wel geluk dat we beide winkels bijna tegelijk openden op dit ‘nieuwe’ plekje”, lichten Willemien en Willemijn toe. “Nu hebben we beide onze eigen smaak, stijl en merkjes maar sturen ook gerust klanten over en weer naar elkaar toe”, vertelt Willemijn. Willemien beaamt dat: “Ja, we vullen elkaar al tien jaar lang aan”.

Klanten van Dokkum en verder weg
“De leukste klanten zijn de klanten die ons al tien jaar weten te vinden en als een soort van vriendinnen zijn geworden”, lacht Willemien. “En die niet zo moeilijk zijn”, vult Willemijn aan. “We hebben vaste klanten die elke week wel even langskomen om te sneupen, die blijven terugkomen. Ook voor het sociale aspect. De meeste klanten komen uit Dokkum, toch zijn er genoeg van verder weg zoals Leeuwarden, Groningen of Alkmaar. Er gaat wel zes keer per jaar een leuk pakket richting die mevrouw uit Alkmaar. En dan zegt ze: ‘De volgende keer kom ik gezellig naar jullie winkel in Dokkum”, vertelt Willemien. Willemijn legt uit dat mensen van verder weg er vaak een uitje van maken: “Even een hapje en een drankje in de stad en een paar boetiekjes bezoeken, dat is toch super leuk op een vrijdag of een zaterdag?!”. Volgens Willemien is dat ook wat ze van de meeste toeristen hoort: “Veel bezoekers vinden Dokkum zo mooi en schoon. We hebben leuke horecagelegenheden en verschillende soorten winkels en boetiekjes. ‘Hadden wij dat maar!’, zeggen ze dan. Daarnaast zijn we door deze locatie soms net een VVV; toeristen vragen geregeld waar het Keerpunt of de Bonifatiusbron is”.

Terugblik op tien jaren
Vijf jaar geleden organiseerden Sorella en 1622 Lifestyle samen een feest ter ere van hun vijfjarig jubileum. “Een mooi feestje, de kroon op ons werk” vertelt Willemijn die destijds op het podium aankondigde dat ze dat over vijf jaar weer wilde. “Ja, er komt ook ooit wel weer zoiets, maar in een andere vorm. Onze klanten en genodigden waren toen zó verrast, dat kan je niet gelijk evenaren” vult Willemien aan. Op de vraag of Willemien en Willemijn tien jaar geleden hadden gedacht er nu zo voor te staan, antwoorden ze beide in koor: “Niet verwacht, wel gehoopt!”. Waar Willemijn vooral trots is op het familiebedrijf wat ze samen met haar moeder en zussen heeft dúrven neerzetten in Dokkum, is Willemien vooral heel trots op haar team enthousiaste dames om haar heen. “Je kan dit niet alleen, ik ben ontzettend blij met de meiden die mij elke dag helpen voor en achter de schermen. Dit is écht teamwork”, vertelt een trotse Willemien. Willemijn legt uit dat ze in het begin ook veel geduld moesten hebben om Sorella op te bouwen: “Wij wilden een stukje Amsterdam naar Dokkum brengen. Je moet lef en geduld hebben om in te spelen op het hogere segment met de duurdere merken. Dat kenden de mensen hier nog niet echt”.

Vooruitblik naar de toekomst
“Waar we over tien jaar staan? Dan ben ik met pensioen!”, grapt Willemien die tien jaar vooruitkijken wel ver vindt: “Het is momenteel al lastig om een week vooruit te kijken met de coronacrisis”. Willemijn voegt toe: “We zitten hier mooi op onze plek en blijven binnen de muren van ons pand steeds vernieuwen. Deze week hebben we een prachtige nieuwe balie en vensterbanken gekregen, volgende week komen er nieuwe kasten en kledingrekken. Wij vermaken ons hier wel. Daarnaast vraag ik me ook wel af: wat wordt het nieuwe winkelen? Heeft het coronavirus en alle maatregelen die daarbij horen gevolgen voor kledingwinkels? Of gaat het weer verder zoals het was?”. “Het zou best kunnen dat we als hele branche een verandering doorgaan: door de weeks geopend op afspraak en bijvoorbeeld donderdag, vrijdag en zaterdags de winkel open. We kunnen wel steeds open zijn, maar als er geen mensen zijn heeft dat ook weinig zin” vult Willemien aan.

Trendsetters voor Dokkum
Zowel Sorella als 1622 Lifestyle zijn al vanaf het begin bezig met het verspreiden van berichten en foto’s via social media en de websites. “Hierdoor hebben we op die manier ook contact met onze klanten en dat helpt ons zeker in deze tijd. We hadden de webshop al echt goed staan, dat kwam nu goed van pas. De klanten weten ons, nu onze winkel dicht is, ook te vinden”, legt Willemijn uit. Willemien geeft aan dat het soms ook wel lastig is, al die berichten op sociale media: “Er zijn een aantal winkels die werkelijk álles kopiëren. Volgens mijn omgeving moet ik dat zien als een compliment, maar ik vind het soms wel frustrerend. Ik wil me er niet te veel van aan trekken en blijf gewoon mijn eigen ding doen”. Willemijn schiet te hulp: “We zijn wel trendsetters geweest hier in Dokkum! Tien jaar geleden kon je zulke winkels als die van ons niet in Dokkum vinden, we waren een echte aanvulling voor de stad”.

De winkels van Sorella en 1622 Lifestyle zijn in verband met het coronavirus gesloten, ze zijn wel op afspraak geopend. Hiervoor kan contact opgenomen worden. Beide winkels willen binnenkort met aangepaste openingstijden en gepaste maatregelen de deuren weer openen, hou daarvoor de berichten op social media en de websites in de gaten. 

1622 Lifestyle
Foto: Titus van der Woude