In en om Sionsberg aan de Birdaarderstraatweg in Dokkum gebeurt van alles op het gebied van zorg. Om al die verhalen een plekje te kunnen geven, heeft online stadskrant in-dokkum.nl de rubriek ‘Rondom Sionsberg’. Hier komt iedere keer een verhaal van Sionsberg aan bod. In deze editie vertelt Wierd Zijlstra over Polikliniek Orthopedie.

Als orthopeed helpt Wierd Zijlstra patiënten bij het verminderen van pijn aan het ‘bewegingsapparaat’, oftewel alle gewrichten, botten, spieren en pezen van het menselijk lichaam. “Als orthopeed kun je veel betekenen op het gebied van pijnbestrijding en heb je een grote impact op de kwaliteit van leven van patiënten. Dat is vaak heel dankbaar werk!”, vertelt Wierd Zijlstra, één van de vier orthopeden van Sionsberg in Dokkum.

Poli en operatie afwisselen
“Sinds 2011 ben ik werkzaam voor MCL en Sionsberg. We hebben een vakgroep van zes orthopeden waarvan er vier de polikliniek van Dokkum bemannen. Het voor- en natraject van een behandeling kan in Sionsberg plaatsvinden, de operaties voeren we in MCL uit. Juist die afwisseling van een dag poli met een dag opereren is leuk.” Elke tien minuten ziet Wierd Zijlstra een nieuwe patiënt tijdens zijn spreekuur op de poli. “Dat zijn nieuwe mensen maar ook mensen die op herhaling komen. Samen met de patiënt maken we een stappenplan, een operatie stellen we het liefst zo lang mogelijk uit. Vaak komen we met medicatie of injecties een heel eind.”

Snelheid in diagnostiek bij Sionsberg
Bij Polikliniek Orthopedie van Sionsberg werken dezelfde artsen als in het MCL, maar in Dokkum kun je sneller terecht voor hetzelfde probleem. “De kracht van de poli in Sionsberg zit in het snelle traject: je kunt hier snel terecht en we kunnen snel de diagnose stellen. Naast dat we hier met goede en ervaren artsen werken, kun je ook nog gratis parkeren voor de deur”, lacht Wierd Zijlstra die uitlegt dat de snelheid van de polikliniek vooral komt door de korte lijntjes. “De röntgen zit hier vlakbij, ik stuur een patiënt makkelijk door om vervolgens te zeggen: dan zie ik u zo terug. Die snelheid in diagnostiek werkt enorm prettig voor iedereen.”

Niet klagen maar dragen
De gemiddelde leeftijd van de patiënten die een bezoek brengen aan Polikliniek Orthopedie is tussen de zestig en de tachtig jaar. “En vaak hebben deze patiënten meerdere aandoeningen waardoor de complexiteit hoger is. Opvallend hier in het noorden is dat áls patiënten naar de poli komen, dan hebben ze ook echt wat. In het noorden van het land doen de huisartsen al veel voorwerk voordat ze doorgestuurd worden naar een specialist én hier geldt echt de uitspraak ‘niet klagen maar dragen’. Patiënten komen niet zomaar naar onze poli, er is echt iets aan de hand en wij kunnen daardoor ook echt iets voor ze betekenen.”

Significant hoge score
“Als je de vragenlijsten – die we voor- en na een behandeling of operatie door patiënten laten invullen – vergelijkt met het landelijke gemiddelde, dan scoren wij significant hoger. Die hoge score komt voornamelijk dat we niet te vroeg opereren en als we toch tot een operatie overgaan, dan doen we het netjes. Onze patiënten zijn dik tevreden”, vertelt een trotse Wierd Zijlstra. “Met onze operaties kunnen we een grote winst behalen op de kwaliteit van leven. Sommige patiënten zeggen na een kunstheup: ik heb mijn leven weer terug!”

Knutselen en verwachtingsmanagement
“Het allermooiste aan dit vak is het knutselen, ik ben eigenlijk een soort timmerman of monteur. De niet-standaarddingen dingen vind ik prachtig evenals het puzzelen. Wat is er met deze patiënt aan de hand en wat heeft déze patiënt specifiek nodig? Twee personen met exact dezelfde klacht, kunnen twee verschillende behandelingen krijgen. Immers ieder individu heeft een andere levensstandaard en juist dat verwachtingsmanagement wordt steeds belangrijker. Hier in het noorden zeggen de mensen vaak ‘dokter moet maar zeggen wat er moet gebeuren’. Als arts zou ik juist willen zeggen: denk er zelf goed over na. Wat verwacht je van de operatie en wat verwacht je wat het doet? Schrijf het desnoods maar op. Mijn tip voor iedereen die een dokter bezoekt: bespreek goed wat je wensen en vragen zijn!”