Vrijdagavond 31 mei ging muziektheater ‘Titus, Leven tussen stilte en stress’, na maanden van voorbereiding, dan eindelijk in première. Het muziektheater vond plaats in de Bonifatiuskapel te Dokkum, waar de pater bijna honderd jaar geleden nog in het Frysk stond te preken en wat bovendien erfgoed is van Titus Brandsma. Gisteravond was Titus voor heel even weer terug in de kapel en werd zijn levensverhaal op bijzondere wijze verteld.

Het verhaal in het kort
De voorstelling schetst Titus’ levensloop in afwisselende taferelen. Zijn opgroeien als kind in de Friese boerenfamilie Brandsma  bij Bolsward.  De keuze op jonge leeftijd voor het monniksleven van de orde der Karmelieten. Brede activiteiten in de  vooroorlogse jaren ‘20 en ‘30 als priester, journalist, onderwijsman,  universitair hoogleraar en katholiek media adviseur.  Titus strijdt voor emancipatie van de Friese taal en (katholieke) cultuur, naast wetenschappelijke waardering van oud-Nederlandse mystici  in de vaderlandse literatuur.  Hij draagt bij aan de Bonifatiuskapel in Dokkum als nieuw bedevaartsoord en ontwikkeling van voortgezet onderwijs in Oss. In Nijmegen treedt hij op als  medeoprichter, hoogleraar en  rector magnificus  van de Radboud Universiteit. Titus’ arrestatie door de Duitse bezetter, vanwege zijn kritiek op het opkomend Duits  fascisme, leidde tot gevangenschap en de dood in het concentratiekamp Dachau.  Zijn ongebroken geest en sociale bewogenheid  maakten diepe indruk op  kampgenoten van  allerlei gezindte.

Producent Sjoek Nutma kijkt tevreden terug
Producent Sjoek Nutma kijkt met een tevreden gevoel terug op de première. “Het was indrukwekkend. Het verhaal zit goed in elkaar, de scèneovergangen zijn vloeiend en de muziek komt goed tot zijn recht’’, aldus Nutma. De reacties van het publiek waren volgens hem zeer positief. Zo was bisschop Ron van den Hout van het bisdom Groningen-Leeuwarden heel enthousiast. Vooral de manier waarop God en de duivel werden neergezet sprak hem aan en ook de persoon Titus kwam volgens de bisschop goed tot zijn recht in dit verhaal. Pastoor Verheijen was ook diep geraakt. Hij zat na de voorstelling nog vol emotie. Mensen begrepen de keuzes die er waren gemaakt om het verhaal niet integraal te vertellen, maar de hoogtepunten uit het leven van Titus voorbij te laten komen. Het publiek was vooral onder de indruk van de slotscène waarbij Titus samen met hen de stilte beleefde en vervolgens de verbinding met elkaar zocht.

Een volle kapel
Het was voor de organisatie Stichting 754 vooraf een gok, muziektheater over het leven van Titus Brandsma die minder naamsbekendheid heeft dan Bonifatius, maar ze zijn er in geslaagd om de kapel vol te krijgen. De kaartverkoop gaat goed, meer dan tachtig procent van de kaarten zijn inmiddels verkocht. Er zijn nog wel kaarten verkrijgbaar, vooral voor het laatste Pinksterweekend.

Doeken WO2-scènes na afloop vernietigd
Het was destijds wel even schrikken voor medewerkers van de Dokkumer Vlaggen Centrale, toen ze hoorden wat voor doeken er nodig waren voor de de muziektheatervoorstelling Titus. Het gaat om doeken die gebruikt worden voor de scènes die zich afspelen in de Tweede Wereldoorlog. “Het onderwerp dat op de doeken staat ligt erg gevoelig en normaal gesproken zouden wij zo’n opdracht nooit printen. Maar omdat het in dit geval gaat om een muziektheaterproductie in Dokkum, hebben we een uitzondering gemaakt. Wij willen op deze manier graag een steentje bijdragen aan dit Dokkumer evenement”, vertelt Annemieke Nienhuis van de afdeling Marketing van DVC. De medewerkers zijn zeer zorgvuldig te werk gegaan bij het printen van de doeken. “Zo hebben we geen extra doeken geprint en hebben we het eindproduct persoonlijk aan de organisatie van Titus overhandigd in de Bonifatiuskapel. Na de laatste voorstelling gaan de doeken weer retour en worden deze meteen vernietigd.”

Voor meer informatie of kaarten bestellen, kijk op: www.titus2019.nl

Foto’s door: Marit Anker, Bote Sape Schoorstra en In-Dokkum