Het coronavirus brengt veel maatregelen met zich mee. Bijvoorbeeld de maatregel van het thuisblijven. De straten van Dokkum zijn zichtbaar leger, veel mensen blijven binnen: thuiswerken, thuisschool, thuis sporten, thuis sociale contacten onderhouden en ga zo maar door. Hoe wordt deze bijzondere tijd door iedereen beleefd? Wekelijks laten we iemand in deze tijdelijke rubriek “Dokkum blijft thuis” aan het woord. Deze week is dat Janieke Dijkstra-Klaver, eigenaresse van d’Angelo Pizzeria Ristorante.

Hoofdfoto: Marit Anker

Hoe zien jullie werkdagen er momenteel uit?
We zijn van woensdag tot en met zondag van 17:00 – 20:30 geopend. Het grootste verschil zit in de bediening, dat kan nu helaas niet meer. Onze werkzaamheden bestaan momenteel vooral uit het aannemen van telefonische bestellingen en het helpen van de mensen die de bestellingen komen afhalen en natuurlijk het bezorgen. Ons keukenpersoneel is daarom zoals altijd aanwezig en de uurtjes voor de overige werkzaamheden hebben we verdeeld over het bedienend personeel. Mijn man Adriaan bezorgt de pizza’s. Omdat we helemaal geen ervaring hadden met bezorging, hebben we besloten dat Adriaan dat eerst zelf gaat doen. Bovendien houden we op deze manier ook een beetje contact met onze gasten.

Hoe hebben jullie als horecabedrijf ingespeeld op de coronacrisis?
Het was op zondagavond 15 maart om half 6, toen we te horen kregen dat we als horecabedrijf binnen een half uur dicht moesten, een heel vreemd moment. Ook voor ons personeel. We moesten op dat moment ineens heel veel regelen: van reserveringen afbellen, opruimen en schoonmaken tot berichten opmaken voor social media. Op dat moment was het nog onduidelijk of afhalen en bezorgen mogelijk bleef. In eerste instantie leek het er op dat niks meer mocht. De dag erna kregen we gelukkig te horen dat bezorgen en afhalen voor horeca bedrijven door mocht gaan. Afhalen was altijd al mogelijk bij ons restaurant en om onze gasten nog beter van dienst te kunnen zijn hebben we besloten om ook te gaan bezorgen. We hebben direct geschakeld en alles geregeld zodat we de woensdag daarop direct weer los konden: het menu aanpassen, een scooter plus bezorgbox regelen en berichten schrijven voor social media en de website. Vanaf dat moment bezorgen we pizza’s, pasta’s en lasagnes in Dokkum.

Hoe hebben jullie contact met de klanten en welke reacties krijgen jullie?
Het contact is nu natuurlijk wel een beetje anders. Normaal kun je een praatje maken als de gasten bij ons komen eten, dat is veel leuker en persoonlijker. Maar gelukkig blijven de gasten afhalen en bestellen. De verdeling tussen die twee is ongeveer fifty fifty, waarbij we alleen bezorgen in Dokkum. Dat is maar goed ook want anders is het logistiek voor ons onmogelijk en kunnen we de kwaliteit niet waarborgen. We hebben buiten Dokkum toch ook veel klandizie, zij komen de gerechten afhalen in de zaak zoals ze gewend waren. De reacties zijn heel positief en enthousiast, de mensen willen graag dat het voor ons ook door blijft gaan. Ze leven erg mee. En er wordt vaak gevraagd of we alsjeblieft blijven bezorgen, ook wanneer het restaurant weer open gaat!

Hebben jullie voor de coronacrisis ook wel eens gedacht aan het bezorgen van pizza’s?
Ja, daar hebben we het wel vaker over gehad. Toch hadden we altijd redenen om het niet te doen. Nu we gedwongen werden om te bezorgen, het echt goed gaat en de reacties zo positief zijn wordt het wel iets om over na te denken voor na deze crisis. Het coronavirus lijdt dus ook tot nieuwe mogelijkheden. We zijn er nog niet helemaal over uit, maar het zou zo maar kunnen….

Heb je nog tips voor thuisblijvers?
Probeer het vooral voor jezelf leuk te houden! Door bijvoorbeeld lekker eten te bestellen. Wanneer je normaal buiten de deur een hapje gaat eten, maak het dan nu thuis gezellig en makkelijk met een lekker gerecht en/of drankje erbij. Op die manier kan je de avonden heel gezellig en ontspannen maken. We moeten er wat van maken met zijn allen!