I N D O K K U M

k o m t e r a a n

Laatste nieuws

Dokkumer vragenuurtje: Marit Krottje

Dokkumer vragenuurtje: Marit Krottje

In het Dokkumer vragenuurtje vragen we regelmatig een bekende of minder bekende Dokkumer het hemd van het lijf. In deze editie: Marit Krottje. Wie ben je en wat doe je? Ik ben Marit Krottje, 27 jaar en ik werk als verpleegkundige en illustrator. Naast mijn werk als verpleegkundige heb ik een eigen bedrijf genaamd Majo illustraties, en maak ik samen met mijn moeder gepersonaliseerde illustraties. Daarnaast ben ik begonnen met het oppakken/uit handen nemen van social media voor bedrijven.  Hoe ziet jouw ideale dag eruit? Ik ben eigenlijk altijd wel bezig. Ook als ik vrij ben en ik zit op de bank heb ik nog meestal m’n iPad wel op schoot, om te tekenen of met Instagram bezig te zijn. Maar dat vind ik mijn ideale dag eigenlijk ook, creatief bezig zijn! Het mooiste plekje van Dokkum is? De binnenstad met alle leuke winkeltjes. Wat maakt Dokkum speciaal voor jou? Ik ben een echte Dokkumer en woon hier al mijn hele leven. Al mijn familie en vrienden wonen in Dokkum, dat maakt Dokkum speciaal voor mij.  Welke hotspot van onze stad zou jij aanraden aan mensen die Dokkum nog niet kennen? Alle winkels en boetiekjes, dat maakt Dokkum speciaal vind ik. En natuurlijk de gezellige terrasjes en horecagelegenheden!  En dan de persoonlijke vragen, speciaal voor jou: Je werkt als verpleegkundige, illustrator én sinds kort als social media manager. Hoe combineer je dit allemaal? Ik weet niet zo goed hoe ik het allemaal combineer, haha. Ik vaar gewoon heel erg mee op dat wat er van me gevraagd wordt, denk ik. Maar soms is het wel lastig combineren, want het werk als verpleegkundige bij Nij Smellinghe is onder andere ook in de weekenden, terwijl veel evenementen of bruiloften waar we dan live portretten mogen maken voor Majo Illustraties, ook vaak weekends zijn. Ik ben m’n collega’s in Drachten dan ook erg dankbaar, want die kunnen soms wel gek worden van mijn geruil met diensten!  Sinds kort maak ik ook content voor Slagerij Smit, dat plan ik om mijn werk heen. Elke week ziet er daarom anders uit. Wat betreft Majo: we worden benaderd door iemand met een foto, op basis daarvan maken we een illustratie. Ook dat laat zich niet echt plannen, het is maar net wat voor aanvraag we binnen krijgen en wanneer. Omdat alle illustraties handgemaakt zijn gaat er natuurlijk best wat tijd in zitten. De ene week is daarom drukker dan de andere. Hoe is jouw passie voor illustreren ontstaan? Tekenen heb ik eigenlijk van jongs af aan altijd gedaan. Toen Corona kwam ben ik me wat meer gaan verdiepen in digitaal tekenen en heb ik een iPad gekocht. Sindsdien eigenlijk heel veel getekend en steeds meer gegroeid, ook in aantal opdrachten die we krijgen. Samen met je moeder heb je Majo Illustraties opgericht, hoe zijn jullie hiermee begonnen? Mijn moeder was de eerste van ons twee met een iPad, dus zij kwam er eigenlijk mee. Dat creatieve heb ik wel van haar en zij is dan ook begonnen met het digitaal tekenen. En sinds Corona doe ik dat dus ook. Zo is het balletje eigenlijk gaan rollen. In mijn omgeving werd steeds vaker gezegd: doe hier wat mee! En ik vond het moeder-dochter idee dan eigenlijk wel mooi. Mama is goed in het tekenen van huizen en ik teken vaak de mensen. Dus zo combineren we die twee dingen mooi, dat is eigenlijk het idee erachter. Maar we staan ook open voor andere creatieve ideeën, mensen kunnen altijd met ons sparren of ideeën voordragen. Het kan ons niet gek genoeg! Hoe zijn jullie op de naam Majo Illustraties gekomen? Majo is eigenlijk een afkorting van onze namen, Marit en Jolanda. Als in mayonaise, maar dan anders. Ik vond de naam op zichzelf eerst verschrikkelijk en dacht echt: wat voor niet-origineel duo zijn wij, maar in een keer kwam dat creatieve sausje erbij en toen dacht ik: ja, nu klopt het! Sindsdien ben ik wat meer van de naam gaan houden. Hoe omschrijf je de stijl van Majo Illustraties? Speels en kleurrijk! Mensen vragen zich vaak af of onze live illustraties karikaturen zijn, maar je ziet wel echt, ook al is het in tien minuten getekend, wie het is. Ik vind het altijd wel een compliment als mensen dus zeggen: wat doe je dit snel en ik zie echt wie dit is!  Wat was jullie meest bijzondere opdracht tot nu toe? Bijzondere opdrachten die we hebben gehad vond ik toch wel om te mogen tekenen in grote winkels zoals Rinsma modeplein en RIXT boutique in Lemmer. Maar ook dat we voor bruiloften helemaal naar Rotterdam en Bladel mochten. Het blijft bijzonder dat mensen vanuit heel Nederland ons benaderen voor de live illustraties. Zo komen we iedere keer op een andere plek en ontmoeten we weer andere mensen. Overal waar we komen reageren mensen enthousiast op wat we maken, dat blijft bijzonder! Je bent sinds kort ook social media manager, kun je uitleggen wat je dan precies doet? Ik doe dit inderdaad sinds kort voor bedrijven, waaronder voor Slagerij Smit! We maken video’s met daarin de weekaanbiedingen, of andere gekke ideeën. Klaas-Theo is zelf ook erg creatief, dat levert vaak leuke, spontane video’s op. Dat je van te voren samen een idee bedenkt en dat daar dan vanzelf een leuke video uitrolt, die elke keer weer anders is. Zie je jezelf uiteindelijk de stap maken om helemaal voor jezelf te beginnen? Op een dag zou ik hier wel mijn eigen bedrijf hier in willen starten, die droom is er zeker. En dan een combinatie van tekenen én social media. Die twee dingen samen vind ik toch wel het allerleukst om te doen. Waar word je, buiten werk om, heel blij van? Een afgevinkte to-do-lijst… En dan lekker op de bank met een glas wijn en een dekentje. Vaak heb ik dan toch ook mijn iPad op schoot.  Keuzevragen: Ochtend- of avondmens? Ochtendmens. Buiten of binnen? Binnen. Appen of bellen? Appen, generatie belangst. Zelf koken of eten bestellen? Voor me laten koken, haha. Serie kijken of boek lezen? Boek luisteren, dan kan ik ondertussen tekenen. Series heb ik het geduld niet voor. Heb je suggesties voor mensen die je in het volgende Dokkumer vragenuurtje wilt zien? Ik geef de beurt door aan Richard Wiersma, van WR Buitengewone Handel. Ik ben heel benieuwd naar wat hij te vertellen heeft! En de notaris… 
  • 25-11-2025
  • door Annewieke Klijnstra
Schiermonnikoog: kleinste Waddeneiland, groots bedrijfsuitje – zeker vanuit Dokkum

Schiermonnikoog: kleinste Waddeneiland, groots bedrijfsuitje – zeker vanuit Dokkum

Wie in Noordoost-Friesland woont of werkt, hoeft niet ver te zoeken voor een bijzonder bedrijfsuitje. Terwijl veel bedrijven automatisch richting Randstad of grote steden kijken, ligt één van de meest bijzondere bestemmingen praktisch om de hoek: Schiermonnikoog. Het kleinste bewoonde Waddeneiland van Nederland, maar juist daardoor verrassend groot in mogelijkheden – en vanaf Dokkum gezien ook nog eens heel dichtbij. Dokkum als logische opstap naar het eiland Voor organisaties in en rond Dokkum is de drempel om naar Schiermonnikoog te gaan opvallend laag. Geen lange autorit het land door, geen files rond de grote steden, maar gewoon via de vertrouwde N361 richting Lauwersoog. Voor je gevoel ben je nog “gewoon in de regio”, maar zodra je de boot opstapt, verandert alles. Die korte reistijd is een voordeel dat vaak wordt onderschat. Medewerkers hoeven niet midden in de nacht weg, je verliest geen halve dag aan reizen en toch heb je het gevoel echt ergens anders te zijn. Zeker voor eendaagse bedrijfsuitjes of compacte tweedaagse programma’s is dat ideaal: je haalt het maximale uit de tijd samen, zonder dat iedereen gesloopt thuiskomt. Bedrijfsuitjes Schiermonnikoog: klein eiland, groot voordeel Dat Schiermonnikoog het kleinste Waddeneiland is, klinkt misschien alsof er weinig te doen is. In de praktijk werkt het vaak precies andersom. De schaal van het eiland zorgt voor rust en overzicht. Je verliest geen tijd aan lange verplaatsingen en hoeft niet te kiezen uit eindeloos veel locaties en activiteiten. Binnen een dag heb je al het gevoel dat je het eiland een beetje “kent”. Voor een bedrijfsuitje heeft dat duidelijke voordelen. De groep blijft makkelijker bij elkaar, alles is goed te lopen of te fietsen en de setting is intiemer, waardoor gesprekken sneller de diepte in gaan. In plaats van een uitje dat voelt als een logistieke operatie, krijg je een compacte, overzichtelijke ervaring waarin de focus echt op het team ligt. Een eiland dat vanzelf vertraagt, maar niet verveelt Schiermonnikoog heeft iets wat je in de meeste steden niet meer vindt: echte stilte. Het dorp, de duinen, het brede strand en de uitgestrekte kwelders zorgen ervoor dat je binnen een paar uur uit de werkstand schiet. Geen drukke winkelstraten, geen eindeloze rij cafés en clubs, maar een dorp met karakter en een natuurgebied dat letterlijk de meeste ruimte inneemt. Voor een bedrijfsuitje is dat ideaal. Overdag kun je met het team de natuur in – wandelen door de duinen, een excursie met een gids, fietsen langs de dijk – en tussendoor is er ruimte voor overleg, een brainstorm of een serie korte sessies. ’s Avonds schuif je samen aan tafel in het dorp, en loop je daarna in een paar minuten weer terug naar je accommodatie. Het eilandtempo werkt door in de manier waarop mensen met elkaar omgaan: minder gehaast, minder afgeleid, meer aandacht. Nog niet overal platgetreden Vergeleken met de grotere en bekendere Waddeneilanden voelt Schiermonnikoog nog altijd een beetje als een goed bewaard geheim. Natuurlijk, in de zomer kan het druk zijn, maar veel plekken voelen nog niet zo “platgetreden” als sommige andere bestemmingen. Juist buiten het hoogseizoen ontdek je rustige paadjes door de duinen, stille stukken strand en uitzichtpunten waar je met je team in alle rust kunt staan zonder meteen in een mensenmassa te belanden. Dat maakt het eiland bijzonder geschikt voor groepen die niet per se komen voor het grote feest, maar voor verbinding, inhoud en een beetje lucht. Waar grotere eilanden soms de neiging hebben om alsnog een soort mini-citytrip te worden, blijft Schiermonnikoog dichter bij de kern: natuur, ruimte en eenvoud. Bedrijfsuitjes naar Schiermonnikoog: dichtbij, maar toch echt weg Juist omdat alles dichtbij is, kun je op Schiermonnikoog in korte tijd veel verschillende indrukken opdoen. Een ochtendwandeling over het brede strand, een activiteit op of rond de dijk, een bezoek aan de vuurtoren, een fietstocht door de duinen: het past allemaal makkelijk in een dag of een kort meerdaags programma. Voor bedrijven uit de regio Dokkum is het bovendien prettig dat je medewerkers niet eerst het halve land door hoeft te sturen om dat te kunnen doen. Wie zich oriënteert op bedrijfsuitjes naar Schiermonnikoog ziet al snel dat er volop mogelijkheden zijn om een programma samen te stellen waarin natuurbeleving, samenzijn en inhoudelijke onderdelen elkaar afwisselen, zonder dat het uitje voelt als een strak geregisseerd evenement. Klein, maar precies groot genoeg Dat is misschien wel de grootste kracht van Schiermonnikoog als bestemming voor een bedrijfsuitje: het eiland is klein genoeg om overzicht en rust te bieden, maar groot genoeg om iedereen het gevoel te geven echt even weg te zijn. Geen anonieme congreslocatie langs de snelweg, geen drukke binnenstad, maar een plek waar je met je team letterlijk en figuurlijk de ruimte krijgt. Voor organisaties in en rond Dokkum is het daardoor een bijna logische keuze: je blijft dicht bij huis, maar je stapt toch in een totaal andere wereld. Schiermonnikoog bewijst dat het kleinste Waddeneiland voor groepen juist heel groots kan uitpakken.
  • 24-11-2025
  • door Redactie
Mijlpaal! 30.000ste bezoeker in Museum Dokkum

Mijlpaal! 30.000ste bezoeker in Museum Dokkum

Museum Dokkum heeft deze week een bijzondere grens bereikt. De 30.000ste bezoeker van 2025 stapte door de deuren van het museum en het Toeristisch InformatiePunt (TIP). Voor een stad met de schaal van Dokkum is dit niet zomaar een getal. Het laat de groeiende aantrekkingskracht van de regio zien, waarin cultuur, historie en moderne bezoekerservaringen steeds vaker hand in hand gaan. Dat de mijlpaal juist dit jaar wordt bereikt, is veelzeggend. Steeds meer inwoners én toeristen combineren fysieke uitstapjes met online inspiratiebronnen en trends. Lokale mediaplatformen zien dat ook: liefhebbers van ontspanning en digitale informatie zoeken vaker gidsen en vergelijkingen op. Zo wijst het Escapist Magazine's gids voor CRUKS-vrije opties op bredere online entertainmenttrends die, los van het onderwerp zelf, tonen hoe mensen zich digitaal oriënteren voordat ze iets ondernemen. Die verschuiving van eerst online oriënteren, daarna lokaal genieten, is duidelijk zichtbaar bij Museum Dokkum. Sterk jaar voor het museum en de regio Het museum spreekt zelf van een recordjaar. De stijgende bezoekersaantallen bevestigen een trend die breder zichtbaar is in het Nederlandse cultuurlandschap. Grote en kleine musea zien hun zichtbaarheid groeien dankzij digitale communicatie, online voorproefjes van tentoonstellingen en interactieve programma’s die via sociale media snel worden gedeeld. Volgens een analyse over de digitale transformatie in de cultuursector biedt digitalisering nieuwe mogelijkheden voor publieksbereik en bezoekerseconomie. In Dokkum vertaalt die belangstelling zich in meer winkelbezoek, levendigheid in het centrum en een sterkere regionale economie. Lokale ondernemers profiteren wanneer bezoekers langer blijven hangen, een terrasje pakken of overnachten in de omgeving. Voor veel inwoners voelt het als bevestiging dat Dokkum zich positief ontwikkelt als cultuur- en kennisstad binnen Noordoost-Friesland. Waarom juist 2025 zo’n succesvol jaar is Een belangrijke factor achter het recordjaar is de manier waarop musea hun publieksbeleving blijven vernieuwen. Dat hoeft niet te betekenen dat alles digitaal moet zijn, maar wel dat online en offline elkaar versterken. Denk aan foto’s en korte video’s die laten zien hoe tentoonstellingen worden opgebouwd, of aan virtuele rondleidingen die nieuwsgierigheid opwekken. De cultuursector in Nederland noemt deze digitale transformatie een kansrijke stap naar meer bereik en economisch effect. Ook Museum Dokkum heeft daar slim op ingespeeld met toegankelijke informatie, een zichtbaar programma en een actieve aanwezigheid binnen de regio. Het museum weet zowel vaste bezoekers als nieuwe gasten te trekken door een mix van geschiedenis, erfgoed en moderne presentatievormen. Meerwaarde voor Dokkum en Noordoost-Friesland De impact van deze groei is groter dan alleen een mooi getal op de teller. Een bloeiend museum versterkt het culturele weefsel van de omgeving. Het motiveert scholen om vaker op excursie te gaan, het trekt dagjesmensen uit Groningen, Leeuwarden en zelfs de Duitse grensstreek, en het zet Dokkum steviger op de kaart als aantrekkelijke plek om te wonen en te ondernemen. Met de 30.000ste bezoeker is 2025 nu al een jaar dat de geschiedenisboeken van het museum in mag. En de verwachting is dat dit momentum nog wel even aanhoudt, zeker nu de combinatie van lokale cultuur en digitale zichtbaarheid belangrijker wordt voor het succes van iedere regio.
  • 24-11-2025
  • door Redactie