I N D O K K U M

k o m t e r a a n

Enthousiaste 3e generatie verder met Van der Kooi lederwaren

Enthousiaste 3e generatie verder met Van der Kooi lederwaren

Nadat Jan van der Kooi en zijn vrouw Siepy 46 jaar lang de eigenaar van tassenwinkel van der Kooi lederwaren aan de Grote Breedstraat in Dokkum waren, heeft het stel sinds 1 januari van dit jaar het stokje overgedragen aan de derde generatie. Bram Talstra en Miranda van der Kooi – de derde generatie van der Kooi - zijn de nieuwe eigenaren van de winkel en gaan met veel plezier in de nieuwe winkel aan de slag. Of er wel toekomst in de winkel zit? “Natuurlijk! Jazeker zien we deze stap zitten!”, zegt Miranda enthousiast. En de tweede generatie? Die mindert, maar blijft de komende maanden op dinsdag en donderdag nog wel actief in de winkel.

Nadat Jan van der Kooi en zijn vrouw Siepy 46 jaar lang de eigenaar van tassenwinkel van der Kooi lederwaren aan de Grote Breedstraat in Dokkum waren, heeft het stel sinds 1 januari van dit jaar het stokje overgedragen aan de derde generatie. Bram Talstra en Miranda van der Kooi – de derde generatie van der Kooi - zijn de nieuwe eigenaren van de winkel en gaan met veel plezier in de nieuwe winkel aan de slag. Of er wel toekomst in de winkel zit? “Natuurlijk! Jazeker zien we deze stap zitten!”, zegt Miranda enthousiast. En de tweede generatie? Die mindert, maar blijft de komende maanden op dinsdag en donderdag nog wel actief in de winkel. Tuinstoelen Op 1 mei 1937 begon de eerste generatie van der Kooi met zijn handel aan de Grote Breedstraat, toen nog in een pand een eindje verderop. Hij handelde in eerste instantie van alles en nog wat: fietsen, fietsonderdelen, tuinstoelen en andere zaken. “Er gaan wel verhalen over lange rijen tuinstoelen in de Breedstraat”, vertelt de nieuwe eigenaresse. Begin jaren vijftig werd van der Kooi een tassenwinkel en nog steeds zijn de tassen het belangrijkste product. Jan van der Kooi begon in 1970 op 18-jarige leeftijd in de winkel en kan nog moeilijk helemaal afscheid nemen van ‘zijn’ winkel. “It komt nog steeds frjemd oer. Ik mat wat om hannen hâlde”, aldus Jan. Overname Toch leek het er in eerste instantie op dat er na bijna tachtig jaar een eind leek te komen aan Van der Kooi Lederwaren. Zo’n tien jaar geleden werd dochter Miranda voor het eerst gevraagd naar een overname. Met een jong gezin en een man met een drukke baan - deels in het buitenland – zag de nieuwe eigenaresse dat lange tijd niet zitten. Het bedrijf kwam te koop te staan, maar na een bezichtiging van een opkoper ging de knop om. “Toen zag ik het pas echt. Het is misschien niet makkelijk om te beginnen, maar ik ben heel bang dat ik later spijt krijg als we het nu niet doen”. Gezond bedrijf Het is ook niet zomaar een winkel die door Bram en Miranda wordt overgenomen. “Het is al een gezond bedrijf”, aldus Miranda. Jan van der Kooi schreef ook tijdens de crisis altijd zwarte cijfers. De winkel is tien jaar geleden verbouwd en over de inrichting hoeven de nieuwe eigenaren zich eerst ook niet druk te maken. De vorige eigenaren blijven ook boven de winkel wonen en huren de bovenwoning van Bram en Miranda. “Ik ben nog wel genegen om een week te werken”, lacht Jan. Hij is al benaderd door de ondernemersvereniging om blaadjes rond te brengen en gaat daar ook mee aan de slag. Mode Wie de winkel aan de Grote Breedstraat binnenstapt, ruikt direct dat hij goed zit. De geur van leer komt je tegemoet en over de beleving hoeft het stel zich geen zorgen te maken. De verandering zit eerst dan ook in kleine dingen. De hoofdmoot blijft tassen, daar komen wat Miranda betreft wat meer accessoires bij en iets meer aandacht voor mode en trends. Verder worden klanten vanzelfsprekend persoonlijk geholpen en geadviseerd. “Je kunt het ook zien als een sieraad”, vertelt Miranda over de aanschaf van een nieuwe tas. De kwaliteit blijft, de keus wordt wellicht wat uitgebreid. Positieve flow Voor Miranda is de winkel overigens geen onbekend terrein. Ze begon op 19-jarige leeftijd eerst in Damwâld, maar ervaart de winkel in Dokkum inmiddels als tweede huiskamer. Voor haar man Bram is de stap wat groter, maar ook hij ziet de winkel wel zitten. Hij houdt zich naast een baan bij de Accell Group in Heerenveen onder andere bezig met de administratie. “Het is geen zinkend schip”, zegt Bram over de detailhandel in Dokkum. En de verwachtingen voor de komende jaren zijn ook goed. Ondanks de leegstand, ziet het stel een positieve flow in Dokkum. Een zelfde winkel in Buitenpost of Kollum hadden ze hoogstwaarschijnlijk niet overgenomen, maar mede dankzij de Admiraliteitsdagen, De Centrale As en andere positieve ontwikkelingen durft het stel de stap aan. Alleen het parkeren in de stad blijft ook deze ondernemers punt van zorg. “Wat ons betreft maken we het parkeren in de stad helemaal gratis”, vindt het stel. De winkel is de komende drie maanden op maandag gesloten. Van dinsdag tot en met vrijdag is de winkel tussen 9 en 18.00 uur geopend, op vrijdagavond tot 21.00 uur en op zaterdag van 9 tot 17.00 uur. Op (koop)zondagen is de winkel gesloten

Redactie
Redactie

Dit bericht is afkomstig van de gehele redactie.