Het asfalteren van het enkelbaans deel Centrale As bij Dokkum is sinds deze week begonnen. Aannemers Jansma Drachten en Roelofs en Van Spijker, de bouwers van de Noord 1 in Dokkum zijn inmiddels met de zuidterp van het viaduct Dokkum begonnen. Vanaf oktober van dit jaar kan dit deel van de Centrale As worden gebruikt. Alle voorbereidende werkzaamheden voordat er geasfalteerd kon worden zijn inmiddels afgerond. De grootste klus daarbij was het plaatsen van de liggers voor het nieuwe viaduct over de Trekwei N910 bij Dokkum. Die liggers hebben een lengte van circa 20 meter en zorgen samen voor een overspanning van 57 meter. Van het asfalteren in de weilanden bij Dokkum heeft het verkeer geen last. Anders is dat bij de werkzaamheden die aan de tijdelijke bypass bij de nieuwe rotonde bij Dokkum worden uitgevoerd. Sinds de ingebruikname van de bypass medio april 2016 is er schade opgetreden. Om het verkeer op een veilige manier over de bypass te laten rijden, is herstel noodzakelijk. Aanwezige verzakkingen en scheuren in de asfaltverharding worden hersteld. Deze werkzaamheden worden komende woensdag uitgevoerd met een zogenaamde ‘fietspadmachine’, een smalle asfaltspreidmachine. Hierdoor is een beperkte ruimte noodzakelijk voor het uitvoeren van de werkzaamheden. Voor een bedrag van 6,7 miljoen euro wordt het contract Noord 1 uitgevoerd. Het gaat om het deel dat bij Dokkum komt te liggen tussen de nog aan te leggen rotonde ten noordoosten van Dokkum tot aan de turborotonde ten zuidoosten van Dokkum, die inmiddels in gebruik is. Het contract Noord 1 was het laatste wegencontract van De Centrale As dat aanbesteed werd. De weg wordt hier, in tegenstelling tot de rest van de noord-zuidverbinding, enkelbaans als 100 km/u-weg aangelegd.