Beiden wonen in Noardeast-Fryslân en werken online. Amanda Zijlstra-de Vries en Henriëtte Banga zijn Virtual Assistant (VA) en merken dat het noorden van Nederland nog behoorlijk onbekend is met dit beroep van de toekomst. Volgens de Nationale Beroepengids staat de VA in de top-21 van meest toekomstbestendige beroepen. Via dit duo-interview, op de stelling van molen Zeldenrust in Dokkum, vertellen ze wat zij voor zzp’ers en het MKB kunnen betekenen.

Amanda: Nu we elkaar kennen, weet ik dat we beiden zeer zorgzaam, betrokken en zelfstandig zijn. Voor mij zijn dat perfecte eigenschappen om ondernemers te ondersteunen. Ik vind het prachtig om te zien hoe ze hun vak verstaan en help ze graag als sparringpartner of door werkzaamheden over te nemen. Omdat we zelf ook ondernemer zijn, begrijpen we goed wat een opdrachtgever nodig heeft of tegenaan loopt. Waarom wilde jij eigenlijk VA worden?
Henriëtte: Ik was eigenlijk al VA zonder dat ik wist dat het deze naam had! Vijf jaar lang assisteerde ik een ondernemer bij verschillende taken. Eerst vanuit kantoor, later vanwege corona vanuit huis. Ik ben heel allround en voer graag veel verschillende werkzaamheden uit, als VA kan dat juist voor meerdere ondernemers. Ik merk wel dat ‘assistant’ vaak verkeerd begrepen wordt: we zijn meer dan een ‘handig hulpje’, vind je niet? We zijn oplossingsgericht en denken immers vaak kritisch en creatief mee.
Zeker! Het leukste is een samenwerking aangaan, waarbij je het gevoel hebt van toegevoegde waarde te zijn. Dat kan door ondernemers te ontlasten en ondersteunende of routinematige werkzaamheden over te nemen. Wanneer je een VA inhuurt voor dergelijke taken, kun je in die vrijgekomen tijd een potentiële klant spreken. Of je hebt meer tijd voor je passie (ondernemen), of hebt ineens rust en ruimte in je hoofd. Klinkt best aantrekkelijk toch?  Denk jij ook dat we voor de ondernemers hier in Noardeast-Fryslân van toegevoegde waarde kunnen zijn?
Nou en of! Maar of ze dat zelf al weten… Ik merk dat veel ondernemers nog moeten wennen aan het idee dat wij op afstand werken en niet letterlijk naast hen zitten. Toch kan het juist heel nuttig zijn, met name daardoor zijn we heel flexibel. Heb je me even wat minder nodig? Geen probleem. Heb je het juist drukker en daardoor extra hulp nodig? Ook geen probleem! Wij zorgen ervoor dat de ondernemers op de gewenste momenten productiever zijn én er niet meer helemaal alleen voor staan.

Ja, ook een uurtje helpen vinden wij juist leuk. We snappen heel goed dat je niet alles kan plannen en dat er nét even iets tussendoor komt. Ideaal als je dan je VA kan inschakelen toch? Mijn dagen zien er daardoor ook heel verschillend uit: dan begin ik met het uitwerken (tekstueel en visueel) van een document voor de ene opdrachtgever, daarna de administratie zoals het versturen van offertes en facturen voor een ander, een Btw-aangifte, social media posts opstellen en inplannen, evenement opzetten of soms gewoon de stok achter de deur. Hoe ziet een VA-dag er voor jou uit?
Geen dag is hetzelfde! Ik ben graag flexibel voor mijn opdrachtgevers; wanneer er een ‘spoedje’ is, help ik ze graag. Met de meesten heb ik een vast overlegmoment, waar we de stand van zaken en nieuwe acties doornemen. Tussendoor verwerk ik die actiepunten op mijn eigen moment: van het bijhouden van mailboxen, het schrijven van artikelen, het opstellen van actielijsten plus uitvoeren of delegeren daarvan, tot administratieve werkzaamheden, uitzoekklusjes en ordenen van projectendocumenten. Ik zie dat wij het proactief handelen en overzicht houden ook gemeen hebben. Evenals als het empathische inzicht 😉
Inderdaad. Dat inlevingsvermogen en die persoonlijke klik tijdens een samenwerking is zo belangrijk. We zijn sociaal en houden allebei van plannen, regelen, faciliteren en coördineren. Dat is ook het mooie aan ons beroep: je kan specifieke competenties hebben, of juist meer allround zijn.

Via dit interview leren de ondernemers uit Noardeast-Fryslân ons kennen, wat als ze jou direct bellen? Heb jij genoeg tijd ‘over’?
Ze mogen altijd contact opnemen: een bakje koffie en praten over ondernemen of sparren over lopende zaken. Daar leer je altijd iets van! Ik zit zelf tot en met de zomer al behoorlijk vol, vanaf september is er weer iets meer ruimte. Maar wat zo leuk is, ik heb een behoorlijk netwerk van VA’s om mij heen. Onderling wisselen we geregeld aanvragen uit. Of omdat we druk zijn, of omdat de aanvraag niet helemaal past. Ik vind dat je daar eerlijk in moet zijn: qua tijd en qua werkzaamheden. Hoe zit dat bij jou?
Samenwerkende VA’s zie ik ook als een uitkomst. We vullen elkaar aan en leren van elkaar. Dat maakt het ondernemerschap ook zo leuk. Ik heb op dit moment nog wel een aantal uurtjes die ingevuld kunnen worden en ben altijd in voor nieuwe dingen. Ik zou zeggen: mail of bel ons maar!

Amanda Zijlstra-de Vries | Van A tot Z Support Virtual Assistant
info@vanatotzsupport.nl | 06-43144045

Henriëtte Banga Virtual Assistant
va@henriettebanga.nl | 06-17544250

Foto: (links) Henriëtte & (rechts) Amanda (door Marit Anker)