Het toerisme in Dokkum groeit de laatste jaren sterk. Dankzij de bolwerken, de Admiraliteit, de grachten met haar prachtige panden, de Bonifatiuskapel, de IJsfontein en nog vele andere hotspots komen steeds meer mensen onze historische stad bezoeken. Dit toerisme is een uitgelezen kans voor veel lokale ondernemers om hun beste beentje voor te zetten. Winkels en restaurants in Dokkum kunnen vanalles doen om ervoor te zorgen dat de toerist bij hen naar binnen loopt, in de blog geven we een aantal tips.

Aanbod in Dokkum
Er zijn in Dokkum tientallen verschillende winkeltjes voor ieder wat wils. Maar is dat ook wel zo? Ga na of er voor iedere vraag en voor iedere doelgroep iets te vinden is in onze stad. Is dat niet het geval? Daar ligt je kans! Je wilt namelijk niet te veel gaan concurreren, dat is voor jou en je concurrent niet prettig.

Eerste indruk
De eerste indruk is vaak het belangrijkste. Zorg er daarom voor dat je onderneming er van de buitenkant al aantrekkelijk uitziet. Zo trek je de toeristen sneller naar binnen. Je kan bijvoorbeeld baniervlaggen bedrukken met het logo of de naam van je onderneming. Zet er een goede slogan bij en je trekt direct de aandacht van de mensen. Een andere manier om op te vallen is een led-bak. Laat plexiglas bedrukken met ook hier je logo of naam met daarbij een pakkende slogan. Door dit toe te passen zorg je voor een goede eerste indruk bij de mensen.

Hoe houd je de toerist binnen?
Yes, het is je gelukt om mensen binnen te halen. Als het goed is komen ze met een goede eerste indruk binnen, anders zouden ze niet naar binnen komen. En nu? Hoe zorg je ervoor dat je de verwachtingen waar maakt? Ook nu is het belangrijk om in te spelen op de klant. Stel jezelf daarom de vragen: Waarom komen ze naar je toe? Waarmee kun jij hen een goed gevoel geven? Hoe zorg jij ervoor dat ze de volgende keer weer komen? Als je antwoord weet te geven op deze vragen, kun je de klant een perfecte klantervaring geven.

Online reputatie
Vandaag de dag is online research het eerste wat iedereen doet voordat hij of zij ergens naar toe gaat. Daarom is het ontzettend belangrijk om een goede online reputatie te hebben op de volgende vlakken:

  • Reviews: het eerste wat mensen doen online is reviews bekijken. Ze willen namelijk weten hoe andere gasten het hebben ervaren. Zorg er dus voor dat je zo min mogelijk negatieve en zoveel mogelijke goede reviews ontvangt.
  • Social media: toeristen zijn vaak benieuwd hoe de social media van bedrijven er uit ziet. Zo kun je namelijk zien wat de stijl en cultuur van het bedrijf is. Steek dus genoeg tijd in je Facebook en Instagram.
  • Website: misschien wel het meest belangrijke is je website, dit is namelijk het uithangbord van je bedrijf. Zorg dat deze er gelikt uit ziet.