Dit jaar vierde Opus3 het zestigjarige bestaan en dit jubileumjaar werd gevierd middels meerdere voorspeelavonden en jubileumconcerten. Directeur Kees Dekker blikt terug op dit jaar maar kijkt vooral ook vooruit: “Je moet blijven innoveren, ook als muziekschool!”

Stukje geschiedenis

In 1958 werd de Streekmuziekschool voor verschillende gemeenten in Noost-Oost Friesland opgericht en in 1972 vond de verhuizing met ca 1000 leerlingen plaats naar de Gedempte Hantumervaart. Vanaf 2003 is de muziekschool gevestigd in ’t Omnium en weten ongeveer 2000 leerlingen en cursisten hun weg naar Opus3 te vinden. Directeur Kees Dekker geeft aan dat het niet alleen om deze leerlingen en cursisten gaat die naar Opus3 komen, maar dat muziek maken veel meer zou moeten zijn dan een bezoek aan de muziekschool: “Vooral het sociaal emotionele van muziek maken moet je meekrijgen. Muziek leren maken is zoveel meer dan alleen muzieklessen volgen. Het zou in zoveel meer dingen verweven moeten worden. Vandaar dat we ons heel erg richten op muziekvorming op de basisscholen.”

Impulsregeling Rijksoverheid

Omdat muziekles sterk bijdraagt aan de vorming van kinderen (ontwikkeling van hersenen en motoriek) wil de Rijksoverheid graag dat op basisscholen structureel muziekonderwijs gegeven wordt. Hiervoor hebben zijn geld beschikbaar gesteld en kunnen basisscholen middels het aanvragen van een subsidie in aanmerking komen voor de Impulsregeling Muziekonderwijs. Twee jaar geleden heeft Opus3 15 basisscholen uit de regio geholpen met deze aanvragen en alle 15 scholen kregen de subsidie toegekend waardoor er nu structureel muzieklessen in deze regio worden gegeven. Deze driejaarlijkse subsidieregeling is inmiddels toegekend aan vrijwel alle basisscholen in de regio en dus is er voor Opus3 een totaal nieuwe kijk nodig op het aanbieden van dit muziekonderwijs: “Met het programma wat we hebben opgesteld voor de basisscholen, komt een behoorlijke planning kijken. Denk bijvoorbeeld aan de juiste mensen, ze moeten voor grotere groepen staan dan wat ze gewend waren. Maar ook alle instrumenten die gebruikt worden moeten tussen de scholen verplaatst worden.” aldus Kees Dekker.

De Impulsregeling op de basisscholen houdt voor Opus3 in dat groep één tot-en-met vier eens per twee weken Algemene Muzikale Vorming krijgen van een muziekleerkracht van Opus3, de andere week geeft de eigen leerkracht de muziekles. In groep vijf en zes volgt de instrumentale oriëntatie in drie of vier periodes. Hiervoor wordt door een vrijwilliger van de muziekschool aan het eind van zo’n periode de muziekinstrumenten middels rolcontainers verplaatst van en naar de verschillende locaties. In groep zeven en acht vindt dan het samenspelen in een groep plaats, bijvoorbeeld in een schoolbandje. 

Programma van basisscholen

Kees Dekker legt uit wat de achterliggende gedachte volgens hem moet zijn van deze Impulsregeling: “Het aller belangrijkste vind ik dat op basisscholen het binnenschoolse met het buitenschoolse gecombineerd wordt. Deze koppeling moet veel meer gaan leven. Daarmee bedoel ik dat kinderen op school, voornamelijk in een groep, muziek leren maken en dat dat muziek maken daarna verder gaat, zowel op school als daar buiten. Stel dat een kind deze muzieklessen op school prachtig vindt en daarna naar de muziekschool komt voor individuele muzieklessen, sluit dat dan wel goed aan? Wat mij betreft kunnen we  breder naar ons vak kijken, en proberen meer open te staan voor andere vormen. Bovendien moet je de jeugd van tegenwoordig heel serieus nemen. Hun ambitieniveau ligt heel hoog en daar moeten we zeker in meegaan en voor open staan.”

Middels een voorbeeld legt Kees Dekker uit hoe belangrijk het kan zijn om op een ongedwongen manier in aanraking te komen met muzieklessen: “Het betreft de gitarist van Douwe Bob. Als jongetje op een basisschool in Ureterp wilde hij profvoetballer of striptekenaar worden. Tijdens de muziekles op school mocht hij uit drie instrumenten kiezen en hij koos voor de gitaar, want dat leek hem het makkelijkste. Hij kreeg de smaak te pakken en toen hij zag dat er na schooltijd gitaarles op school werd gegeven, klopte hij daar ook eens aan. Hij bleek een natuurtalent en binnen de kortste keren speelde hij alle nummers van de Dire Straits uit zijn hoofd! Daarna volgde de Rockacademie en binnen de kortste keren stond hij op het Eurovisie Songfestival. Prachtig voorbeeld van iemand die totaal niet de ambitie had een beroemd gitarist te worden, maar op school ermee in aanraking kwam.”

Visie Opus3

Steeds vaker wordt door Opus3 de samenwerking met andere kunstvormen gezocht en de visie van Opus3 is dan ook breder dan alleen muzikale vorming: “We willen een spil zijn in het web van kunstzinnige vorming hier in de regio. We hebben daarom ook eens per jaar de Opus3-Cultuurdagen waarin we een breed palet aanbieden en de samenwerking met verschillende culturele-instellingen zoeken.“ legt Kees Dekker uit.

Over de toekomst van Opus3 is Kees Dekker duidelijk: “ De koppeling van scholen onderling en met ons als muziekschool, daar willen we zo sterk mogelijk instaan! De samenwerkingen die we nu hebben willen we echt verduurzamen. De kinderen willen we een leuke tijd geven tijdens én na schooltijd. Daar gaan we voor!”

Jubileumconcerten

Het afgelopen jubileumjaar stonden in het teken van jubileumconcerten als  voorspeelavonden, een pianoconcert in de Grote Kerk, een Prokkelconcert, een fluitconcert en diverse optredens van koren. Alle concerten waren gratis toegankelijk maar er werd wel gecollecteerd voor een goed doel: “Vanuit mijn gezinssituatie ben ik in contact gekomen met de mensen van Dagopvang Nocht en Wille en zij wilden graag een Tovertafel (een combinatie van een digi-bord en een beamer die verschillende spellen kan projecteren op een tafel) aanschaffen voor de cliënten. Mede door onze opbrengst konden zij deze tafel aanschaffen en zo konden wij als muziekschool iets terug doen voor de gemeenschap. Wij zijn er tenslotte voor de gemeenschap!” legt Kees Dekker uit.