In de rubriek ‘Ondertussen bij’ nemen we een kijkje bij bedrijven in Dokkum of Dokkumer ondernemers. Soms hebben ze nieuws, soms openen ze deuren die anders gesloten blijven en af en toe vertellen ze een verhaal dat bij het ‘grote publiek’ niet bekend is. In deze editie nemen we een kijkje bij Henderikus Lalkens van Dizzy & ICI.

Hoe het begon
De familie Lalkens begon ICI Mode begin jaren ’70 op veertig vierkante meter, daarna kwam Dizzy erbij op het hoekje van de Waagstraat. Henderikus werd door zijn ouders gevraagd om bij te springen in het magazijn om inkomende goederen uit te pakken en te prijzen. Later mocht hij ook meehelpen in de verkoop. Hij merkte dat hij het werken in de winkel leuk vond: advies geven aan klanten zodat ze tevreden de winkel uit ging gaf hem voldoening. “Ik behaalde het diploma voor de detailhandel en vervulde daarna mijn dienstplicht. In die periode heb ik heel veel geleerd, even weg uit de vertrouwde omgeving van Dokkum ook. Maar daarna kwam ik weer terug en ik ben gebleven. Het leukste aan het ondernemen is namelijk met mensen omgaan, dus dat ben ik blijven doen!”

Spijkerbroeken
Wanneer je aan Henderikus vraagt: wie ben je en wat doe je, antwoordt hij: “Ik ben Henderikus en ik verkoop al 36 jaar spijkerbroeken. Want al die afgelopen 36 jaar is die vaste spijkerbroekenwand gebleven. Verder is er heel veel veranderd! Zo verkoop ik spijkerbroeken van 50 euro, of van 120 euro met een verhaal. Want de prijs is afhankelijk van het gehele proces: je hebt katoen in verschillende kwaliteiten en bewerkingen. Wat ook belangrijk is, is waar het katoen vandaan komt, waar de broek gemaakt is en door wie. Wat gebeurt er met het water na het verven? Is de spijkerbroek fairtrade, worden de makers er blij van en word ik er blij van?”

Duurzame kleding
Alles wat bij de totstandkoming van een spijkerbroek of andere kledingstukken komt kijken, dat zijn zaken waar Henderikus over nadenkt: “Klanten hebben steeds meer interesse in de achtergrond van duurzame kleding. Vroeger waren fairtrade producten alleen maar verkrijgbaar in de Wereldwinkel, tegenwoordig is dat bijna overal verkrijgbaar. Voor de winkel ben ik steeds op zoek naar betaalbare, duurzame merken. Ik vind duurzaamheid erg belangrijk. En het verhaal achter de totstandkoming van de kleding nog belangrijker!”

In december 2017 stelde Henderikus zes duurzame schipperstruien beschikbaar aan de schippers van de Noardeling, het Dockumer Skûtsje, om het duurzaam ondernemen onder de aandacht te brengen. De truien zijn gemaakt van het katoen van gerecyclede spijkerbroeken: “Mooie truien met een mooi verhaal.”

De consumenten
De verandering van het gedrag van de consument heeft invloed op de winkels in de binnenstad. Dat ondervindt Henderikus ook: “De concurrentie van internet is groot, de klant kan denken dat kopen via internet goedkoper is maar dat is niet zo, de merken die wij verkopen hebben vastgestelde verkoopprijzen. En de ketens met goedkope kleding zijn ook grote concurrenten, de consument lijkt blij te worden van een aankoop bij een goekope keten maar worden de makers er blij van en is het goed voor het milieu? Dat bewustwordingsproces voor de consument vind ik heel belangrijk en daarom geef ik ook gastlessen op ROC de Friese Poort. Op die manier probeer ik jonge ondernemers bewust te maken dat we verantwoord moeten gaan ondernemen: Heb je liever een duurzame en verantwoorde jeans of voor het gemak een goedkope, waarvan je niet weet onder welke omstandigheden hij is vervaardigd?”

Vintage
Wanneer je door Dizzy loopt valt naast de grote spijkerbroekenwand ook de enorme verzameling oude spullen op: “Ik vind het leuk om de winkel een eigen uitstraling te geven met oude, vintage-achtige spullen. Dat geeft de winkel een eigen uitstraling, wat je in een strak nieuw interieur niet ziet. Deze inrichting geeft me een bepaald gevoel van vrijheid.” Hendrikus haalt zijn objecten bij kringloopwinkels als de Wissel, Fugelpits en de Sneuper. “Zie ik wat staan waarvan ik denk, ja, dat is leuk voor de winkel, dan koop ik het. Heb ik er daarna weer even genoeg van dan breng ik gewoon weer terug zodat iemand anders er weer plezier van kan hebben.”

Henderikus ziet de toekomst positief in, er zijn genoeg uitdagingen en kansen: “De klant wil altijd goed en eerlijk advies en dat kan alleen in een winkel waar de ondernemer zijn klanten kent!”