Sinds 1 januari van dit jaar heeft de Koffiebranderij aan de Legeweg in Dokkum een nieuwe exploitant. Douwe Wierstra uit Holwerd heeft het bedrijf van de twee voormalige uitbaters overgenomen. Samen met onder andere chefkok Peter Roemers uit Dokkum, gastheer Jesse Oenema en een aantal nieuwe medewerkers wordt het nieuwe bedrijf gerund. Voor het zover is wordt de binnenkant van het pand compleet vernieuwd.

Veerterminal
Voor Wierstra is de horeca geen onbekend terrein. Al dertig jaar is hij eigenaar van Land- en Zeezicht naast de veerterminal in Holwerd. Bij dit bedrijf komen jaarlijks zo’n 150.000 gasten en daarvan blijven er zo’n 45.000 voor de lunch of het diner. Toch had hij al langer de gedachte om ook weer een kleinschaligere locatie te beginnen. “Ik zou graag wat meer tijd voor mijn gasten willen hebben”, aldus de ondernemer. Toen hij in augustus vorig jaar in contact kwam met de voormalige uitbaters omdat die met pensioen wilden, was de beslissing dan ook snel genomen.

Open
De werkzaamheden gaan ook tijdens het interview gewoon door, om in het voorjaar open te kunnen. Jesse en Peter bepalen samen de plek van de apparatuur in de nieuwe, open keuken. “Dat is iets dat we beslist wilden, een open keuken”, vertelt Wierstra. “Mensen zijn steeds meer geïnteresseerd in eten en verantwoord eten. We gaan dan ook alles vers doen, eerlijke producten serveren en met de seizoenen meekoken”, vertelt hij. In de nieuwe bistro komen zo’n vijftig plekken voor het diner en er komt een nieuw bij het pand passend interieur.

Andere doelgroep
De markt voor het uit eten gaan wordt steeds groter, antwoordt Wierstra op de vraag of het niet erg veel wordt in de Dokkumer horeca. “Voor mijn ouders was uit eten gaan iets dat je slechts een paar keer per jaar deed, bij hele bijzondere gelegenheden. De nieuwe generatie gaat steeds vaker en de markt wordt ook niet kleiner. “Maar er wordt een bepaalde doelgroep niet bediend”, aldus de nieuwe uitbater. Voor het hogere segment zijn er meerdere adressen in Dokkum waar je goed kunt eten. Bistro de Koffiebranderij mikt op een ander publiek, met een betaalbare kaart. “Je zou ons ook meer een bistro kunnen noemen”, aldus Wierstra.

Ook het toenemende toerisme speelt mee in de beslissing om ook in Dokkum te gaan ondernemen. De nieuwe uitbater nodigde zijn leveranciers uit in de stad om een kijkje te komen nemen. “Ze vonden het allemaal een verschrikkelijk mooi plekje en dat is natuurlijk ook zo”, aldus de ondernemer. Onder de nieuwe naam bistro de Koffiebranderij gaat het monumentale pand vanaf 1 maart weer open.