De Stichting Noord Friesche Lokaal Spoorwegmaatschappij (NFLS) heeft bij de gemeente Dongeradeel inmiddels een aanvraag gedaan voor het plaatsen van een ‘landmark’ aan de Rondweg-Noord in Dokkum. Het gaat om een traject van 450 meter, waar de stichting een mobiel kantoor in de vorm van een treinwagen wil realiseren en waar de spoorfietsen van de stichting eventueel kunnen worden gedemonstreerd. Als locatie is de groene strook die langs de noordelijke rondweg in Dokkum, tussen de Dongeradyk en de T-splitsing met de Aalsummerweg loopt gekozen. Naast een mobiel kantoor, zou de wagon ook dienst kunnen doen als expositieruimte

De stichting zet zich al lange tijd in voor het herstel van de overgebleven delen van het spoorwegtracé van het Dockumer Lokaaltje. Om het karakter van de spoorlijn te benadrukken wil de stichting in eerste instantie zoveel mogelijk elementen langs het hele tracé opnieuw aankleden met spoormeubilair, zoals andreaskruisen en hekjes. Dat is in Metslawier als gerealiseerd. Aanvullend zullen die delen van het tracé, welke nog herkenbaar – of bijvoorbeeld in gebruik zijn als fiets- en wandelpaden – eveneens worden aangekleed met telegraafmasten, seinpalen en andere spoorwegmaterialen.

Geschiedenis van het Dokkumer Lokaaltje
Op 31 mei 1899 werd de Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij (NFLS) opgericht. Het NFLS-net bestond uit een oostelijke en westelijke tak. Na de splitsing in Stiens ging de westelijke lijn via onder andere Sint Annaparochie en Tzummarum naar Harlingen met een zijtak naar Franeker. (zie spoorlijn Stiens – Harlingen en spoorlijn Tzummarum – Franeker). De oostelijke tak (het ‘Dokkumer lokaaltje’) ging na Stiens verder in de richting van onder andere Ferwerd, Ternaard, Dokkum en het eindpunt Metslawier. In 1913 werd de lijn nog naar Anjum doorgetrokken. .

Met name door de crisis van de jaren dertig en de concurrentie van de flexibelere autobus kwam het personenvervoer in de problemen. Zoals met zoveel spoorwegen in de jaren dertig gebeurde, is het personenvervoer opgeheven. Alle rails ten noorden van Stiens zijn in de periode 1978-1980 opgebroken, zowel de oostelijke als de westelijke tak. De rails tussen Leeuwarden en Stiens zijn gedeeltelijk opgebroken sinds 2006. Het baanlichaam ligt er nog wel, op twee uitzonderingen na: de noordelijke rondweg van Dokkum ligt over het baanlichaam van de spoorlijn heen en in Stiens is een nieuwbouwwijk gebouwd op de plaats waar de sporen zich splitsten.

Meer informatie over de stichting NFLS is te vinden op:
http://www.dokkumerlokaaltje.com/

Voorbeeld van een Donnerbüchse die in Dokkum als mobiel kantoor zou kunnen dienen.