Dokkum krijgt een nieuwe kinderwinkel in hartje centrum: Lievelings Kids Boutique van Agathe Faber en Franca van der Meulen-Lap. In het onlangs gerestaureerde rijksmonument aan de Dijk, nabij de Zijl, is vanaf eind augustus een nieuwe kinderwinkel te vinden.

Van droom naar werkelijkheid
De vriendinnen Agathe en Franca kennen elkaar al ruim vijftien jaar en kregen het steeds vaker over de droom van een eigen kinderwinkel. “Tijdens de coronaperiode had ik meer tijd om rustig na te denken en zei ik steeds vaker: ik zou wel iets voor mezelf willen beginnen”, vertelt Franca. Ze belde Agathe over haar plannen en samen besluiten ze er “vol gas” voor te gaan. “Ik dacht: als ik het met iemand samen wil doen, dan is het met Agathe. Het is tot nu een fantastische samenwerking, het is bijna eng hoeveel we op een lijn zitten!”

Naam en droom locatie
“Lievelings, zeg ik wel honderd keer per dag”, lacht Agathe. “Alles is mijn lievelings, haha! Die naam ontstond al snel en is voor ons al helemaal normaal. Het pand kwam eigenlijk een beetje tegelijk met onze plannen. En wat hebben we daar een geluk mee. Naast de fantastische locatie, laten de eigenaren ons helemaal meedenken met de verbouwing.” Franca vult aan: “de prachtige uitstraling aan de buitenkant willen we meenemen de winkel in; een warme gezellig winkel waar de kinderen en hun ouders zich thuis voelen.”

Toevoeging voor Dokkum
Franca en Agathe zijn beide op Dokkum georiënteerd en dus voelde deze stad als beste locatie voor de kinderwinkel. “Wij voelen ons hier het beste thuis. We weten ook dat hier al meer prachtige kinderwinkels zitten, toch willen we hier graag een toevoeging zijn. Dat mensen in Dokkum komen winkelen juíst omdat er meerdere prachtige winkels zijn. Dat we elkaar dus juist versterken”, geven de dames aan die zich vooral richten op ouders met kinderen van nul tot tien jaar.

Kinderwinkel met kleding en cadeautjes
“We zijn een echte kinderwinkel, waar je dus niet alleen terecht kan voor eerlijke en duurzame kinderkleding, maar ook voor speelgoed en cadeautjes”, legt Agathe uit. “Franca heeft kinderen van tien en vier jaar en mijn zoon is bijna twee jaar en de tweede is op komst, dus die verschillende leeftijdsfases zijn ook goed verdeeld onderling.” Franca vertelt dat over álle inkopen heel goed wordt nagedacht: “we hebben echt naar elk merk en item heel bewust gekeken, we zouden alles stuk voor stuk ook zelf wel willen hebben. We zijn heel trots dat we meer dan dertig merken geselecteerd hebben die we straks gaan verkopen. Het liefst zou ik ze allemaal willen noemen. De komende periode gaan we de merken via social media kenbaar maken. Ik kan alvast verklappen dat we ook hele leuke kleine Nederlandse merkjes hebben, zonder agentschap ertussen waar we dus enorm betrokken zijn bij het proces.”

Stijl en gevoel van de winkel
Bij de inrichting van de winkel wordt rekening gehouden met het gevoel wat Agathe en Franca bij hun klanten willen achterlaten. “Een winkel waar je graag binnenkomt, waar mensen zich op hun gemak voelen en ongedwongen kunnen rondlopen”, omschrijft Franca. Agathe voegt daaraantoe: “We vinden service, sfeer en klantvriendelijkheid heel belangrijk. Evenals het met zorg inpakken van een cadeautje. Dat mensen hier echt wegkomen met het idee: wat een leuke ervaring, hier wilden ze mij graag helpen! Eigenlijk willen wij anderen blij maken met waar we zelf blij van worden.”

Warm welkom door ondernemers
“Het is heel leuk om te merken hoe warm ondernemers ons verwelkomen en ons voorzien van tips. Een tip die we nooit weer vergeten: bedenk bij een tegenslag dat er altijd wel weer iets anders op je pad komt. En dat is ook écht zo. We realiseren ons hoeveel geluk wij al hebben gehad met de mooie merken, de perfecte locatie, de familie en vrienden om ons heen die ons supporten. En als er dan eens iets voorbijkomt waar we van balen, dan is het heel vaak zo dat we later zeggen: zie je wel, dat werd met die tip bedoeld”, vertellen Franca en Agathe enthousiast.

Loved en pre-loved
Naast alle nieuwe merken die Lievelings gaat verkopen in Dokkum, is er ook een combinatie met een webshop en komt er een klein stukje ‘pre-loved’ in de winkel. “Klanten kunnen de gedragen kinderkledingstukken van goeie duurzame merken bij ons inbrengen, die wij dan voor ze gaan verkopen. Dit concept past heel goed bij onze eerlijke en duurzame merken die we verkopen. We hopen écht een extra hotspot voor Dokkum te zijn!”