Een fietstocht in en rondom Dokkum mét een twist. Dit is het idee van Jesper Bakker wat ontstond naar aanleiding van de samenwerking tussen Ondernemend Dokkum en ROC Friese Poort. Samen met de studenten van de opleidingen Ondernemer retail en Marketing en communicatie werd een oplossing gezocht voor de vraag: Hoe kunnen we de hospitality (gastvrijheid) in Dokkum een boost geven?

Les in pitchen
De studenten van ROC Friese Poort hebben tijdens een schoolproject elk hun eigen activiteit of plan bedacht om de gastvrijheid van Dokkum een boost te geven. Hier hebben ze een aantal lessen voor gekregen om dit voor te bereiden. Ook leerden de studenten hoe ze het idee moesten pitchen en hoe ze overkomen bij publiek. De studenten presenteerden tijdens het pitchevenement hun idee aan vijf ondernemers uit Dokkum. De jury beoordeelde de ideeën aan de hand van twee factoren: de haalbaarheid van het idee en de pitch. Uiteindelijk voldeed van de zes ideeën, het idee van Jesper Bakker het beste aan deze twee factoren.

Fietstocht met een twist
In de pitch vertelde Jesper over zijn idee om een fietstocht te organiseren in en rondom Dokkum. Geen normale fietstocht, want tijdens deze fietstocht kom je allerlei leuke bezienswaardigheden en restaurantjes tegen. Zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid een bezoekje te brengen aan een bierbrouwerij. Ook worden er tijdens deze fietstocht quizvragen gesteld die de fietsers moeten beantwoorden. Nu het idee van Jesper heeft gewonnen wordt er de komende tien weken hard gewerkt om het idee echt uit te voeren en nog te verbeteren. Zo wordt er bijvoorbeeld gewerkt aan de route, de quizvragen en andere leuke verrassingen voor tijdens de fietstocht. Dit idee wordt samen met de hele klas van Jesper uitgewerkt tot een uitgebreid plan. Docent Herbert Groenevelt is dan ook zeer trots op zijn klas en het geleverde resultaat: “Ik vind het mooi dat de studenten hier in het écht mee aan de slag zijn en dat het in praktijk wordt gebracht!”