Minister Weerwind zit in een lastig parket. Aan de ene kant wil hij de Nederlandse online gokfans naar de aanbieders met de Nederlandse licenties trekken. Dit zijn de legale sites die gereguleerd en gecontroleerd worden door de Kansspelautoriteit. Tegelijkertijd hanteert hij een streng verslavingspreventie beleid, waarmee hij eigenlijk wil voorkomen dat (kwetsbare) spelers zich bij online casino’s aansluiten. Omdat de Nederlandse online casino’s buitengewoon succesvol zijn, heeft verslavingspreventie momenteel voorrang. En de meest recente maatregel die de minister wil doorvoeren, heeft te maken met ongerichte reclame.

Vanaf 1 januari 2023 geen ongerichte reclame meer
Ongerichte reclame kom je overal tegen. Het zijn banners boven een website, posters bij een bushokje en spotjes op de radio. Je hebt hier niet om gevraagd en dus is deze reclame niet specifiek aan jou gericht. Dit type reclame mogen online gokbedrijven niet meer toepassen vanaf volgend jaar. Wil je dan meer weten over de Nederlandse online casino’s, dan moet je er zelf naar op zoek, bijvoorbeeld via Nederlandse Casino Reviews. Met deze maatregel hoopt Weerwind dat kwetsbare personen in de bevolking niet onnodig in de verleiding worden gebracht.

Meer maatregelen op komst
De Nederlandse vergunninghouders begrijpen de maatregelen van Weerwind goed en maken al veranderingen in de aanloop op 1 januari. Recentelijk moesten ze bekende Nederlanders uit hun reclamespotjes halen en mogen deze niet meer vóór 21:00 ’s avonds worden uitgezonden. Daarbij mogen deze niet langer zijn dan dertig seconden. Weerwind heeft meerdere maatregelen aangekondigd, die elk het reclamebeleid elk jaar een beetje strenger maken. Vanaf 1 januari 2024 mogen online casino’s geen programma’s en evenementen sponsoren en vanaf 1 januari 2025 wordt sponsoring op sportshirts en bij sportlocaties verboden. Dit maakt het steeds lastiger voor online casino’s om klanten te werven.

Is dit verbod een gemis?
Het is de vraag of het verbod op ongerichte reclames zal zorgen voor een gemis op de radio, televisie en in de buitenwereld. De regels die worden opgelegd, zijn soortgelijk aan de regels die destijds in het leven werden geroepen voor tabaksproducten. Het verbod moet ervoor zorgen dat alleen de spelers die moeite doen om een online casino te vinden kunnen gokken. En dat betekent dat jongeren, ex-verslaafden of andere kwetsbare groeperingen niet onnodig met de aantrekkelijkheid van gokken worden geconfronteerd. De kans is klein dat de online casino’s goede klanten mislopen en een groot gedeelte van de bevolking zal de reclame niet missen.

Een filter voor de gokbedrijven
Een positieve bijkomstigheid van de nieuwe maatregelen is dat deze ook voor de online gokbedrijven fungeren als een filter. Zij willen haar spelers een veilige en leuke plek aanbieden om te spelen en geen plaats waar ze zich in de problemen werken. Op deze manier trekken ze alleen spelers met de juiste motivaties aan en dat is wat ze willen. Echt geïnteresseerde klanten vinden zelf wel bij welk casino ze een uitbetaling binnen 15 minuten krijgen en hebben daar geen reclamebericht of poster voor nodig. De maatregelen van Weerwind kunnen dus wel eens positief uitpakken voor alle betrokken partijen.