Helga Steringa
In het Dokkumer vragenuurtje ‘ondervragen’ we regelmatig een bekende of minder bekende Dokkumer het hemd van het lijf. In deze editie: Helga Steringa.

Wie ben je en wat doe je?
Mijn naam is Helga Steringa en ik ben hairstylist en visagist bij mijn bedrijf genaamd Ciseaux.

Wat heb je met Dokkum?
Ik ben opgegroeid in Dokkum en ik heb hier een leuke jeugd gehad. Dokkum voelt echt als mijn thuis.

Het mooiste plekje van Dokkum is?
De verborgen plekjes van Dokkum, zoals de kleine grachtjes vind ik erg mooi.

Welk plekje in Dokkum moet direct worden aangepakt om de stad mooier te maken?
Dokkum bloeit steeds meer op en er wordt steeds weer een stukje aangepakt, zoals het nieuwe stukje bolwerk dat er gaat komen. Daarom kan ik niet iets bedenken wat er op dit moment moet veranderen.

Maak de volgende zinnen af:
Parkeren in Dokkum is… goed. Wel zou ik het beter vinden als er meer wordt gewerkt met achteraf betalen of betalen via een app. Op die manier kan je zelf bepalen hoe lang je ergens blijft staan en hoef je niet om je auto te denken als je wat langer dan verwacht in de stad blijft.

Dokkum is over tien jaar… nog levendiger en nog mooier. Alles knapt steeds meer op en ik denk dat deze hele hoek van Friesland steeds bekender wordt.

De nieuwe markt is… prachtig, echt heel erg mooi.

En dan de persoonlijke vragen, speciaal voor jou:

Wilde je altijd al kapster worden?
Ik was altijd al creatief en werkte graag met mijn handen. Ik dacht eerst aan iets met ontwerpen en met reclame, maar werken op kantoor is niets voor mij. Ook de zorg trok me niet aan. Toen was er een leraar op de middelbare school die aan mij vroeg; waarom word je eigenlijk geen kapster? En toen dacht ik, ja waarom ook niet?

Waarom ben je je eigen onderneming gestart?
Ik was bedrijfsleidster in Grou en vanuit daar ging ik weer terug naar mijn oude baas. Daar werkte ik toen twee dagen en de andere drie dagen werkte ik voor mezelf. Dit breidde steeds meer uit en toen besloot ik voor mezelf verder te gaan.

Hoe ziet een gemiddelde werkweek eruit?
Ik ben drie dagen per week op pad en twee en een halve dag in de salon aan het werk. Het is maar net wat de behoefte van de mensen is. Ik ben erg flexibel waardoor ik dus ook makkelijk iets kan aanpassen.

Wat vind je de grootste uitdaging in dit beroep?
Dat iemand totaal niet weet wat hij/zij wil met het kapsel en ik dus zelf moet inschatten wat bij diegene zal passen. Dit is de grootste uitdaging, maar ook gelijk één van de leukste dingen.

Wat vind je, naast de grote uitdaging, het leukste aan je werk?
Het omgaan met de mensen, al de verhalen die je hoort en de creativiteit.

Zijn er ook minder leuke kanten aan dit beroep?
Ik kan eigenlijk niks bedenken dat ik minder leuk vind. Wel sta je erg dichtbij mensen en hoor je dus ook nare verhalen. Dit kan soms best moeilijk zijn.

Hoe zie je de toekomst van je bedrijf voor je?
Ik zou graag meer erbij willen doen en meer trainingen willen hebben. In de eerste lockdown ben ik gestart met hairwaving. Dit heb ik geleerd bij Ilse Moolhuizen en de opleiding heb ik afgerond in september 2020. Hairwaving is een haarstuk dat is vast geweven aan een koord. Dit kan als opvulling en volume dienen of als verlenging van het haar. Het is gemaakt van echt haar en het valt niet op. Het blijf ongeveer acht weken zitten en daarna kan ik het weer omhoog zetten. Ik ben de enige kapster in Friesland die dit concept gebruikt. Het was net in opstart toen de tweede lockdown kwam. Hier zou ik dus nog graag verder in uitbreiden.

Wat zou je doen als je geen kapster was geweest?
Dat is een lastige vraag. In ieder geval iets creatiefs, misschien toch iets in de reclame.

Er zijn veel kappers in Dokkum. Hoe zorg je ervoor dat mensen toch bij jou komen?
Ik werk aan huis en in de salon, deze combinatie zorgt ervoor dat ik erg flexibel ben en dit is mijn sterkste punt. Ik kan de tijd aanpassen aan de klant omdat ik geen echte sluitingstijden heb en de klant hoeft zich niet aan mij aan te passen. Ook werk ik met topproducten waar ik zelf volledig achter sta.

Gaat er wel eens iets mis bij een kapsel? Zo ja, hoe los je dit dan op?
De communicatie tussen kapper en klant is dan niet goed geweest. Er is nog nooit echt iets misgegaan, maar bij ontevredenheid krijgt de klant natuurlijk service. Soms beseft een klant ook niet hoeveel tijd of werk iets gaat kosten. Bepaalde dingen zijn niet altijd haalbaar en ik zou ook nooit iets doen waar ik zelf niet achter sta.

Waarom heb je ervoor gekozen om er ook een salon bij te doen?
Dit geeft toch dat luxe gevoel voor klanten om in de kappersstoel te zitten. Op deze manier kunnen mijn klanten zelf kiezen wat ze willen en wat beter uitkomt. Ook kon ik mijn salon onder mijn woning hebben, omdat hier nog genoeg ruimte was.

Helaas is het werk even opgehouden vanwege corona, hoe heb je hierop gereageerd?
Ik was in shock ook al zag ik hem wel aankomen. Ik dacht dat het eind van de week in zou gaan, maar toen gebeurde alles opeens binnen zes uur tijd. Ik bel al mijn afspraken persoonlijk af en verplaats deze. Ook kunnen klanten homekits meekrijgen of producten van de verzorgingslijn. Ook ben ik met klanten aan het videobellen zodat ik ze kan helpen.

Wat doe je graag in je vrije tijd?
Omgaan met mijn vriend en vrienden. Even gezellig een drankje nemen in de stad.

Keuzevragen:
Nieuws uit de krant of online? Online. Een krant heeft wel iets, maar voor het gemak pak ik toch snel mijn mobiel om het nieuws te bekijken.

In de auto of op de fiets? Voor mijn werk neem ik altijd de auto, maar in mijn vrije tijd pak ik de fiets.

Online shoppen of de stad in? De stad in. Ik shop eigenlijk nooit online, alles wat ik nodig heb kan ik hier krijgen.

Om af te sluiten:
Heb je suggesties voor mensen die je in het Dokkumer vragenuurtje wilt zien?
Alice Boonstra.