Wanneer:
12 oktober 2019 @ 12:11 – 13:11
2019-10-12T12:11:00+02:00
2019-10-12T13:11:00+02:00

Op 12 oktober 2019 organiseren wij weer een concert in de Grote, of Sint Martinuskerk. We gaan zingend van het 19e eeuwse Wenen naar het Engeland van de 21e eeuw. Franz Schubert (1797-1828) schreef zijn Mis in C in 1816 voor een uitvoering in Lichtenthal, een voorstad van Wenen. Het is de enige Mis van Schubert die tijdens zijn leven is uitgegeven.In een liturgische setting werden de misdelen niet allemaal achter elkaar gezongen, maar gescheiden door liturgische momenten zoals gebeden, lezingen en preek, maar ook momenten waarbij instrumentale muziek klonk: Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) schreef niet minder dan 17 Kerksonates, bedoeld om als zo’n intermezzo gespeeld te worden. Als onderbreking van de Mis van Schubert spelen wij vanavond één van die sonates, met dezelfde instrumentale bezetting en toonsoort, en wonderwel passend in het werk van Schubert….

Als overgang van Wenen naar Engeland klinken twee kleine composities. Gottlob Benedict Biery (1772-1840) voorzag een deel van een piano-sonate van Ludwig van Beethoven van een vierstemmige koorzetting van het Kyrie. Het verhaal gaat dat het werk bij Beethovens begrafenis is gespeeld en gezongen….

Een eigen parodie is het Dona Nobis Pacem, gebaseerd op de piano-versie die Edward Elgar (1857-1934) maakte van zijn eigen “Nimrod”, één van de bekende Enigma Variations.
en zo belanden we in Engeland: bij Karl Jenkins. Hij groeide op met klassieke muziek; hij speelde piano en hobo, later vervangen door de saxofoon, waardoor hij ook in aanraking kwam met de jazz-muziek. Hij won de eerste prijs op het prestigieuze Montreux Jazz Festival, en ging daarna meer de richting van de popmuziek in als lid van Soft Machine. Wereldwijde bekendheid kreeg hij met het “Adiemus”-project, de albums daarvan werden met zilver, goud en platina bekroond.
“The Armed Man – A Mass For Peace” was een opdracht-compositie voor The Royal Armories. Het is niet een gewone mis, maar één grote roep om vrede. Jenkins schreef het tijdens de Kosovo-oorlog en droeg het werk op aan de slachtoffers hiervan.
Het “Te Deum” is een uitbundige compositie met een geweldige drive, geschreven in 2008, als bijdrage aan het feit dat Liverpool toen Europa’s Culturele Hoofdstad was, met het slagwerk in de hoofdrol.