2016mollemadokkum
Ondernemers Tjishe van der Meer uit Buitenpost en Sietze de Kievit uit Oudwoude, hebben grootse plannen met het voormalig tuincentrum Dokkum. Het duo is de drijvende kracht achter de onlangs opgerichte coöperatie ‘Glêzen Merke’. Als het beiden lukt de financiering en de benodigde vergunningen voor het project rond te krijgen, lijkt er weinig meer in te weg te staan voor het creëren van een overdekte regionale ontmoetingsplaats in Noordoost Friesland. Een combinatie van een overdekte streekmarkt met 40 -50 kramen, een speelparadijs, ateliers voor regionale kunstenaars en een verwarmd horecagedeelte met uitgebreide zit- en loungeplekken, leeshoeken en een koffie- en wijnbar. Ook is er een podium waar regionaal talent zich aan het publiek kan presenteren.

Trekpleister
De “Glêzen Merke” moet een unieke overdekte toeristische trekpleister worden die de historische stad Dokkum en de regio verder op de kaart moet zetten. De markt is van vrijdag tot en met zondag geopend. Het een en ander in duidelijke verbinding met het winkelhart van Dokkum. “We zijn er om Dokkum beter te maken. Het is dan ook een project voor iedereen”, vertelt Sietze de Kievit. “ Afhankelijk van de financiering en vergunning hopen en verwachten zij medio/eind 2017 open te kunnen gaan. Een eerste handtekening voor de mogelijke aankoop van het gebouw is inmiddels gezet.

Circulaire economie
Op de streekmarkt zal de focus met name komen te liggen op streek en/of biologische producten. Het voedsel dat na het weekend overblijft zal niet worden weggegooid maar in een aparte keuken worden verwerkt tot maaltijden. Deze maaltijden zijn bestemd voor ouderen en/of hulpbehoevenden uit de regio Noordoost Friesland. Van maandag t/m donderdag zullen er in het verwarmde horecagedeelte activiteiten worden gepland en een warme maaltijd worden geserveerd. Inmiddels zijn de eerste contacten met vervoersmaatschappijen gelegd.

Dezelfde droom
In Canada deed Tjishe inspiratie op voor de ‘Glêzen Merke’. Hij woonde er twintig jaar en zag dat overdekte streekmarkten succesvol waren. In Buitenpost ging hij met een kleinere variant – de binnenmarkt in Buitenpost – aan de slag. Anderhalf jaar geleden raakte Tjishe en Sietze met elkaar in gesprek en bleken dezelfde droom te hebben “ het creëren van een regionale ontmoetingsplaats voor jong en oud” . Ze startten het project op en gingen op zoek naar een geschikte ruimte en vonden deze uiteindelijk in het voormalige tuincentrum van Mollema in Dokkum . Voor het verkrijgen van feedback heeft het tweetal in de voorfase aan een sessie van Gave Dingen Doen, een platform voor open- en sociale innovatie, meegedaan “Natuurlijk komt er dan heel wat op je af, is echt confronterend maar tegelijkertijd bijzonder nuttig voor de verdere invulling van de plannen”. Het project wordt nu intensief begeleid door het KEI (Kennis- en innovatiecentrum), in de persoon van directeur Martin van der Veen in Buitenpost. In de verdere ontwikkeling van de “Glêzen Merke” zullen ook het onderwijs en onderzoek een belangrijke rol gaan spelen.

Draagvlak
Inmiddels zijn alle buurtbewoners op de hoogte gebracht van de plannen. Er werd een informatieavond georganiseerd waarin de ondernemers de aanwezigen nadere uitleg hebben gegeven. “Hier lijken de eerste reacties vooralsnog positief te zijn”, zeggen de initiatiefnemers. Al in een eerder stadium waren er gesprekken met Vakwerk Dokkum en met het bestuur van ondernemersvereniging Dokkum. Ook hier waren de reacties (voorzichtig) positief te noemen zegt het duo. Al enkele tientallen mensen hebben aangegeven lid te willen worden van de coöperatie. Een formele ledenovereenkomst is daarom in voorbereiding. Nadere informatie volgt via de website van de ‘Glêzen Merke’ en social media.